Sydnordisk
Akademi for Donaldisme - Forskningscenter for Etnologisk Donaldisme
Duck
(of)
the Kasbah
En
andtropologisk studie af små, grå ænder i Sahara
af
chefandtropolog dr.don.clas. Jacobinus GrandjeAnd, CKD og SAD 2006
Stella anatium er i sandhed ændernes planet.[1] Oprindeligt troede de donaldistiske forskere, at den anatide udbredelse var begrænset til en vis familie af hvidænder i Andeby, men som antydet af Rip, Rap og Rup, opererer den reelle andebestand på Stella anatium med helt andre voluminøse kvanta.
Indrømmet:
de donaldistiske etnologer og demografer mangler endnu et stykke vej i optællingen
inden vi kan opliste alle de hævdede millioner ænder, men vi har da i hvert
fald forlængst fastslået, at den anatide artsgruppe kan findes mange andre
steder end i Andeby, og at den endvidere optræder i et større antal indbyrdes
forskellige racer. Racerne udmærker sig med forskellig kropshøjde, næbbredde
og benform, men den måske mest iøjnefaldende forskel kan konstateres i
anderacernes fjerfarve. Jeg har således ved tidligere lejligheder kunnet præsentere
Akademiets forskere og studerende for eksistensen af arktiske sortænder (Anatidas
nigrus arctianus), sydamerikanske brunænder (A.
bruno amazonianus), orientalske gulænder (A.
flavus orientalis) og australske rødænder (A.
rubro australis). Foruden naturligvis den velkendte andebyske hvidand (A.
albus duckburgis), der også findes i en afrikansk variant (A. albus
africanus).
Rygter
i donaldistisk-etnologiske kredse har imidlertid længe verseret om endnu en
eksotisk racevariant af den donaldistiske and. En variant, der dels afviger fra
de hidtidigt registrerede racer ved sin fjerfarve, men først og fremmest ved
sin størrelse. Jeg taler her om de små, grå ænder i Stella anatiums Sahara,
som jeg har tilladt mig at give det latinske navn Anatidas minores
kasbahcratus.
Det
var først i vinteren 2005-06, at jeg på min andtropologiske rundrejse i
kildematerialet lykkedes at finde de små gråænder. Hvilket til dels kan
undskyldes med, at de heller ikke pådrager sig den store opmærksomhed blandt
Stella anatiums egne indbyggere. Det var også relativt sent i Carl Barks’
reporterkarriere, at han kunne duckumentere eksistensen af disse små grå fyre,
nemlig i 1960 (US 30).
Efter
donaldistisk-etnologisk standard kan vi lokalisere de små gråænders levested
forholdsvis nøjagtigt, idet vi oplyses, at vi (eller rettere: de) befinder os
(eller rettere: sig) i Stella anatiums Nordafrika, nærmere betegnet et sted i
Saharaørkenen, omkring 50 km vest for Joakim von Ands borefelter, hvor sandet
ligger i et lag af ca. 1 kilometers tykkelse. Her har von Ands oliefolk opdaget
et udslukt vulkankrater, som vi senere erfarer af de lokale kaldes Kasbah-krateret.
I
Kasbah-krateret har de små gråænder levet i uforstyrrethed gennem
generationer. Ifølge deres egen overlevering endda gennem “tusind levetider”.
Og
tilsyneladende er denne langvarige forbliven på samme sted ikke sket med deres
gode vilje, idet de af ukendte årsager er blevet fanget inde i krateret, hvis
mure det ikke er muligt at klatre over indefra. Heller ikke for de større
andebyske hvidænder. Da Joakim von Ands boreledning endelig bryder deres
indelukke og åbner en vej ud til den omgivende verden, indtager gråænderne
imidlertid en yderst defensiv position, idet de koncentrerer deres kræfter på
at holde den omkringliggende verden ude. Hvilket, når denne er repræsenteret
ved Joakim von And, er en temmelig håbløs opgave. Og det er da også gennem
den andebyske multimilliardær, at vi for første gang får lejlighed til at se
nærmere på Kasbah-kraterets små, grå ænder (og omvendt).
Og
hvad er det så for nogle anatide størrelser, vi her har med at gøre? Ja, de
er som sagt først og fremmest små. Den hidtil mindste af de kendte anatide
racer på Stella anatium, kun undergået af mikroænderne fra det ydre rum (Anatidas
microscopus extra-terrestricus). Kropshøjden på en voksen han synes kun at
svare til 20-33% af den andebyske hvidand. Billederne fra det første møde
mellem Joakim og hans bortførere indikerer endda en endnu større højdeforskel,
hvilket dog udlignes noget ved senere billeder, hvilket muligvis kan hænge
sammen med, at dværgænderne er i stand til at krympe yderligere, når de ønsker
at skjule sig - altså en slags bevidst reduktiv morfotalitet? Dværgstørrelsen
gælder i øvrigt ikke kun ænderne selv, men også deres kameler, hvilket jo er
yderst heldigt med henblik på sidstnævntes anvendelighed som ridedyr for førstnævnte.[2]
Den evolutionære årsag til Kasbah-ændernes (og deres kamelers) beskedne størrelse
kendes ikke, men Joakim von Ands tanker om en sol- og varmeafledt indskrumpning
er næppe helt usandsynlig, idet den begrænsede mængde føde og væske i
krateret gennem årtusinder meget vel kan have fremmet en dværgestørrelse som
det mest økonomiske og overlevelsesdygtige.
Et
mere kompliceret spørgsmål gælder Kasbah-ændernes farve. Er de virkelig grå?
Eller er de bare brankede af solen - eller støvede? Ja, ret beset er de vel
mere at betegne som “sortbrogede” med et vekslende lag af sorte og hvide dækfjer,
end de er deciderede grå.
Dertil
kommer, at mere nærgående studier afslører, at den grå eller sortbrogede
fjerfarve kun viser sig i ændernes hoveder (samt på deres arme), mens f.eks. hænder
og gump er helt hvide. At Joakim von And opnår en omtrent tilsvarende fjerfarve
efter en uønsket indsmøring i olie og sand bør ikke lede til den forhastede
konklusion, at Kasbah-ændernes ansigtsfarve skyldes manglende hygiejne. Den mørke
farve på overkroppen kan således fortsat konstateres efter at de har fået
forbedrede bademuligheder.
Muligvis
har Kasbah-ænderne på et tidligere evolutionært stadium været helt hvide,
hvilket med tiden kan være forandret for fjerene i hovedet af hensyn til
solbestrålingen, men hvorfor noget tilsvarende så ikke er sket for andre utildækkede
kropsområder, såsom hænder og gump, må endnu henstå som uafklaret.[3]
Og
hvad er det så for et samfund, vore små, grå fjerede venner har fået
opbygget inde i Kasbah-krateret? Ja, produktionsøkonomisk må man så afgjort
sige, at vi befinder os blandt Stella anatiums mest primitive og nøjsomme
samfund. Et vegetabilsk baseret landbrug i dette tørre, hede og sandfyldte
kraterlandskab synes på forhånd udelukket. Bortset fra nogle små, usle ørkenvækster,
som Joakim i øvrigt straks udrydder med en rask lille afbrænding...
..så
er den eneste registrerede plantevækst i Kasbah-krateret et palmetræ, der
vokser i en solidt indmuret have ved siden af sheikens palads.
At
dømme ud fra de observationer, som det er muligt at gøre på baggrund af det
tilgængelige billedmateriale fra Kasbah, så synes gråandesamfundets
overlevelse først og fremmest at være baseret på husdyrhold. Her tænkes
især på mælk og kød fra de små ænders kameler og geder, mens det er
mere usikkert, om kraterets små hidsige hunde også skal regnes med på
menukortet.
Dermed
kan man sige, at Kasbah-ændernes samfundsøkonomi umiddelbart svarer til de
husdyrbaserede nomadesamfund, der kendetegner Jordens ørken- og steppeområder.
Imidlertid har nomadekulturen i Kasbah jo den uheldige begrænsning, at de ikke
kan rejse uden for kraterområdet. Hvilket kan være endnu en grund til, at
Moder Natur har ladet dem og deres dyr blive så små, at kraterområdet trods
alt synes noget større. Denne nødtvungne bofasthed har endvidere gjort, at
Kasbah-ænderne i modsætning til normale nomadesamfund har valgt at opføre
varige bosættelser med hvad der ligner ler- eller lavaklinede huse samlet i et
større bysamfund. Bortset fra sheikens palads må husene arkitektonisk set
betegnes som relativt enkle - for nu ikke at sige decideret primitive. Set fra
et ophøjet hvideandesynspunkt er de i hvert fald ikke noget at skrive hjem om.
Men
har Kasbah-krateret virkelig ikke andet end kamel- og gedehold at byde på af
potentielle erhvervsmuligheder? Tilsyneladende ikke meget. Til trods for deres
tusindårige fortid i ørkenen kender de grå dværgænder angiveligt ikke
til olie.
Det
kan dermed næppe være olie, men måske snarere en slags animalsk tran, der
danner brændstof for lampen ved indgangen til sheikens tronsal. Man kan kunne gætte
på hvilken liflig, eksotisk duft af brændt kamelfedt dette må bidrage med til
tronsalens atmosfære.
Mangler
Kasbah-ænderne kendskab til olieudvinding, har de til gengæld tydeligvis lært
sig kunsten at udvinde jern og andre metaller, som man må formode stammer fra
kratervæggen. Disse metaller synes først og fremmest at blive benyttet til en
ganske betydelig våbenproduktion, såsom krumsabler og hellebarder, samt i mere
begrænset omfang til vandpiber, udsmykningsplader og tranlamper.
For
et folk, der gennem 1000 levetider har levet isoleret fra omverdenen i et
spartansk ørkenkrater, er Kasbah-kulturen i det hele taget påfaldende
krigerisk. Hovedparten af den (m)andlige befolkning synes at gøre tjeneste ved
sheikens kamelberedne og svært bevæbnede garde, hvilket jo kan være forståeligt
nok, hvis der ikke er andet at lave i krateret, men præcis hvem er hele denne
militære oprustning rettet imod? Bærer stammens ældste på en profeti om, at
en “stor kanon” iført høj silkehat en dag vil bore hul i kratervæggen og
udsætte deres verden for en stor fare? Eller findes der mon en undertrykt
klasse af slavearbejdere i kraterets mineskakter og kamelstalde, som sheikens
garde skal afholde fra revolutionære idéer? Vi ved det ikke. Det nærmeste vi
kommer en konstatering af social klasseinddeling i Kasbah er, at mens gardens
soldater bærer lyseblå dragter, synes de få afbildede civile (han)ænder at være
klædt i grønt.
Der
kan endvidere konstateres relativt mange ællinger i Kasbah-krateret. Og det er
vel og mærke ikke blot fordi, at andtropologerne automatisk regner ænder i dværgstørrelse
for ællinger. Nej, overalt i byens gader ser man små ællinger stå og stirre
måbende på den kæmpe Joakim von And - når denne da ikke vælter småkravlet
i et hastigt flugtforsøg henimod olieledningen. Sexologisk indstillede
andtropologer har spekuleret i, hvad der kan ligge bag denne for Stella anatium
så overvældende børnerigdom. Et forslag har været, at “der jo ikke er så
meget andet at lave i krateret”, mens andre har foreslået, at det netop kan være
en mere frisindet holdning til sexualitet og et - set med menneskeøjne - mere
“normalt” familiemønster, der har ført til Kasbah-ændernes udelukkelse
fra resten af samfundet; har en puritansk indstillet overmagt f.eks. i muligvis
længst svundne tider dømt en mere løssluppen samfundsgruppe til
tvangsdeportation i Kasbah-krateret, indtil de har lært at opføre sig som
ordentlige ænder? Igen får svaret foreløbig blæse i ørkenvinden.
Hvorom
alt dette er, så er det derimod mere begrænset, hvad vi ser til disse ællingers
formodede mødrene baggrund. Vi må formode, at der er tale om en sådan
kvindelig dværgand bag sløret i døråbningen til hytten til venstre på
billedet herover. Endnu en potentiel hunand ses længst til højre på billedet
nedenfor, hvor det endvidere kunne se ud til, at Kasbah-samfundet for bedre selv
at kunne skelne imellem hvad der gemmer sig bag de dækkende slør, tørklæder
og øvrige løse gevandter har indført den ordning, at hunænderne er klædt i
lyserødt...
..om
end der for dem, der gør “tjeneste” ved sheikens hof, er mulighed for at
supplere det lyserøde slør og tørklæde med en lilla kjole.
Dermed
er det også blevet på høje tid at præsentere Kasbah-samfundets absolutte
overhoved: sheikernes sheik, Hassan ben Happi.
Sheiken
(der parentes bemærket hele tiden ser alt andet end “happy” ud) [4]
styrer med jerngreb sit lille land som enerådende
hersker. Han bestemmer om folk skal i fangehullet eller ej...
..og
på hans ordre drager kraterets stolte krigere i kamp mod svært bevæbnede kæmper.
Al
magt og rigdom i krateret synes ubeskåret samlet hos sheiken, og Kasbah-ændernes
samfund bærer i det hele taget præg af stor social ulighed. Mens hans folk må
friste tilværelsen på sandgulvet i primitive lavahytter, nyder sheiken selv
livet i et fornemt udsmykket palads på en kæmpe seng med mængder af puder,
hvor dagene går med at ryge vandpibe. Faktisk kan man slet ikke udelukke, at
det først og fremmest er sheikens egen ophøjede position, som han føler truet
ved de fremmedes ankomst - og da ikke mindst den meget omtalte “store
kanon”, Joakim von And, som sheiken da også vedvarende gør alt for at mistænkeliggøre
og ydmyge i sine undersåtters påsyn.
Når
sheiken har formået at fastholde sit despotiske styre over Kasbah, kan det
selvfølgelig dels forklares med hans satsning på en stærk militærmagt, men
dertil kan det også anføres, at Kasbah-ænderne gennemgående ikke just giver
indtryk af nogen overvældende selvstændig intelligens. Deres manglende
kendskab til olie og dennes muligheder kan muligvis undskyldes med, at der
simpelthen ikke findes olie i krateret, men at udvindingen af metaller
udelukkende er blevet benyttet til at smede sværd i stedet for bore- eller
klatreudstyr til at forcere kratervæggen med, tjener unægteligt ikke til de små,
grå ænders ære.
Et
eksempel på dværgændernes manglende evne til at tænke logisk i teknologisk
sammenhæng haves i, at deres krigere til det indledende natlige overfald på
von Ands lejr benytter en slags svovlstikker til at sætte ild omkring sig
med...
..men da von And ved en senere lejlighed sætter ild til nogle tørre vækster, betegner samme krigere det henført som værende “stor trolddom”. En udtrykt beundring, der kun synes at forværre sheikens humør yderligere.
I samme forbindelse kan det anføres, at donaldistiske sociologer med undren mærker sig Kasbah-ændernes apatiske reaktion på deres egen truende og tilsyneladende nært-forestående druknedød i den uraffinerede råolie.
Uerfarne donaldister vil måske se dette som tegn på en stoisk selvbeherskelse og et ophøjet erkendelsesniveau vedrørende livets endelighed hos de små ænder - og derfor måske ligefrem tolke adfærden som udslag af et højt intelligens- og civilisationsniveau? En sådan udlægning afvises imidlertid på det bestemteste af sociologerne, der ved flere lejligheder har konstateret en helt anderledes hyperaktiv krisehåndteringsadfærd hos Stella anatiums uden sammenligning højeste civilisationsform: Grønspætterne.
Kasbah-ændernes
bizarre, afklarede ro ved udsigten til at blive kvalt i (den sidste) olie kan
muligvis forklares med, at de er religiøse. Dette fremgår af, at de
ved flere dramatiske lejligheder udbryder »Allah salimak!«.
Allah
er som bekendt det arabiske ord for Gud, og vendingen “Allah salimak!”
kan nærmest oversættes til “Gud velsigne dig!” eller “Gud
bevares!”. Dermed har vi her endnu et tungtvejende
argument imod den ofte fremsatte påstand om, at Stella anatiums ænder er gudløse.
Måske
er det endda ligefrem deres gudsfrygt, der redder Kasbah-ænderne igennem deres
møde med hvidænderne. Som antydet ved mine tidligere forelæsninger over
eksotiske anderacer i Stella anatium er der en kedelig tendens til, at disse
folkeslags møde med de andebyske hvidænder har det med at ende temmelig fatalt
- for de indfødte, altså. Sortænderne sætter som bekendt ild på sig selv,
brunænderne i Amazonas får ødelagt deres landsby af kæmpedyr, gulænderne i
Himalaya undgår kun i sidste øjeblik af få deres dal fyldt op med
flaskekapsler, og ænderne i Kasbah-krateret er kun en dunsbredde fra at drukne
i råolie. Men for én gangs skyld synes et møde mellem hvidænderne og en
anden anderace at få en lykkelig udgang. Joakim von And lader frugtbar
agerjord flyve ind i krateret og benytter den anlagte olieledning til at lede køligt
vand dertil fra fjerne floder.
Dermed
er der skabt grobund for et frodigt agerbrugssamfund i Kasbah-krateret, hvor
krigerne har udskiftet krumsablerne med hakkejern, hvor de lange gevandter og tørklæder
er udskiftet med badedragter, og hvor der pludselig er kommet smil på næbbet
hos indbyggerne,[5]
mens de pjasker rundt og muntrer sig som ænder
i vandet. Alt sammen takket være “den store kanon” fra Andeby.
Er
der mon således håb om, at hvidænderne dermed endelig har lært af deres
tidligere sammenstød med andre kulturer? At Stella anatium går en fremtid af
fred og fordragelighed i møde, hvor racerne lever sammen i harmoni og indbyrdes
respekt og forståelse? Næppe. Den slags fantasterier hører eventyrene til.
Og som vi alle ved er Stella anatium ikke en eventyrverden. Tværtimod: The
Ducks are for real!
Noter:
[1]
OK, Stella betyder jo ret beset “stjerne”, hvilket dog her må
betegnes som en onomastisk romanticisme, idet ænderne naturligvis ikke bor på
en sol, men på en planet.
[2] Forfatteren er udmærket bekendt med, at én-puklede kameler i vor verden normalt betegnes “dromedarer”, men dette er tydeligvis ikke gældende i Kasbah-krateret, hvor dyrene explicit benævnes “kameler”. Og når alt kommer til alt, så må Kasbah-ænderne jo være de nærmeste til at vide ret besked omkring kraterets zoologiske nomenklatur, så kom ikke her med jeres brok!
[3]
Har
deres forfædre mon f.eks. været inspireret af en Mickey Mouse-mode bestående
af shorts og handsker? I så fald kan man i grunden ikke fortænke deres
omgivelser i at have spærret dem inde i et krater langt ude i ørkenen.
[4]
Hvad det end er, han har
stoppet vandpiben med, så kan man ikke sige, at det er noget der gør ham
videre pjattet. En vis donaldistisk navneforskers forslag om, at sheikens
fornavn kan være afledt af formen Hashand og dermed indikere noget om
pibens indhold, støttes således på ingen måde af sheikens udviste humør. Af
hensyn til professor Jakobsens akademiske omdømme vil jeg undlade at afsløre
benævnte navneforskers identitet.
Anvendte
billedkildeforkortelser (fremkommer
ved at placere cursoren på billedet):
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.