Sydnordisk
Akademi for Donaldisme - Forskningscenter for Etnologisk Donaldisme
Gule
ænder i Tralla-la
-
samt
røde ænder
-
og grønne...!
af
chefandtropolog dr. J. GrandjeAnd, Center for Klassisk Donaldisme (2005)
I mørket er alle ænder hvide! Denne omskrivning af et gammelt dansk mundheld, der oprindeligt relaterer sig til grå katte, må umiddelbart forekomme den ærede eventuelle læser at være noget gedigent vrøvl. Når jeg alligevel har valgt at indlede nærværende afhandling med disse ord, hænger det sammen med, at den donaldistiske etnologi indtil for relativt nylig henlå i et vidensmæssigt mørke, hvor det var den brede og alment gældende opfattelse, at der i Andeby og Stella anatium kun eksisterer ænder af hvid fjerfarve. På baggrund af studier i klassisk-donaldistisk kildemateriale er det imidlertid de seneste par år lykkes forskningen at rette op dette helt forkerte indtryk. Med sikkerhed er eksistensen af såvel sorte som brune ænder blevet konstateret i Stella anatiums tropiske (og muligvis arktiske!) jungleområder, mens der haves indikationer på ikke-hvide ænder i samme univers’ Nordamerika og Indien.
|
||
|
|
|
|
I
dette (foreløbig) afsluttende epos af min andtropologiske rundrejse på den
donaldistisk-etnologiske farvepalet er turen så kommet til de gule ænder i
Tralla-la, som Carl Barks kunne berette om i 1954 (US 6). Lad mig starte med at
stedfæste lokaliteten Tralla-la, hvilket efter akademisk-donaldistisk målestok
kan gøres usædvanligt nøjagtigt og sikkert, idet vi indledningsvis oplyses
om, at stedet ligger i Himalayabjergene i Asien, nærmere bestemt i “en rund
dyb dal omkranset af meget høje bjerge”.
På
således sikker geografisk grund kan vi nu vende blikket imod stedets
indbyggere, der udelukkende består af gule ænder (dvs. indtil en vis
hvidandefamilies ankomst). De orientalske gulænder (Anatidas flavus
orientalis) afviger på flere måder fra den velkendte andebyske hvidand (Anatidas
albus duckburgensis). For det første har de en stærk citrongul fjerfarve, men
dertil er der flere anatomiske forskelligheder. Deres øjne er mindre end hvidændernes
og står skråtstillede i ansigtet. De er desuden relativt kortnæbbede. Dertil
har gulænderne alle et sort glat hår (på nær de ældste, hvis hår og skæg
er hvidt), der hos mange er samlet i en lang fletning i nakken. Akkurat som
sort- og brunænderne er gulænderne endvidere betydeligt højere end den
gennemsnitlige andebyske hvidand.
Mere
opsigtsvækkende er de gule ænders ben og fødder, der i modsætning til hos
alle hidtil registrerede anderacer ikke er de traditionelle orange fugleben med
tilhørende flade andefødder. Tralla-las ænder har derimod humanidt formede
ben og fødder i stil med f.eks. Georg Gearløs’. Bortset fra farven altså. I
mulig forlegenhed herover dækker de - ligeledes i modsætning til andre
anderacer - deres ben med benklæder og deres fødder med sko, når de da ikke
af hensyn til arbejdet i rismarkerne er nødsaget til at gå barbenede.
Endnu mere opsigtsvækkende er gulændernes hænder: De orientalske gulænder har således hele fem fingre på hver hånd![1] Som donaldistisk etnolog må man næsten forfærdes over denne uhørte bizaritet, og man tør dårligt gisne om, hvilke sælsomme evolutionære forhold, der kan ligge bag en så ekstrem udvikling? [1a]
Umiddelbart
er det svært at få øje på nogen praktisk fordel ved den ekstra finger, der
dog muligvis kan være tjenlig ved håndtering af vandplanter. Dyrkning af ris på
inddæmmede, oversvømmede marker er således det ene af gulændernes to
hovederhverv, mens fårehold er det andet. Deres samfundsøkonomi er således
temmelig ruralt baseret, og dermed meget sårbar overfor eksempelvis vedvarende
regn med flaskekapsler.
Til
trods for denne umiddelbart noget primitive produktionsøkonomi giver
beretningen indtryk af en generelt ganske udviklet og højtstående finkultur
med bl.a. fornem keramik og beleven tedrikning. Dog uden den fra visse kulturer
ved sådanne lejligheder kendte brug af strittende lillefingre. Til trods for at
man skulle mene, at gulænderne ellers har nok at stritte med. Man må endvidere
konstatere, at regentens nedenfor gengivne ord om gulændernes mangel på
havesyge desværre viser sig noget overvurderede.
Den måske allerstørste gåde omkring de gule ænder i Tralla-la gælder det mest opsigtsvækkende forhold ved dem, nemlig deres farve. Ved flere lejligheder er gulænderne nemlig set værende hvide!!
Dermed
er vi nået frem til et klassisk, donaldistisk (dog ikke specielt
klassisk-donaldistisk) stridspunkt, nemlig om hvorvidt vi overhovedet kan tillægge
farveforhold nogen betydning i den akademisk-donaldistiske forskning, når
farverne alligevel kan veksle fra udgivelse til udgivelse? Personligt vil jeg
meget nødigt afvise chromografiske faktorer i kildematerialet. Ikke mindst
fordi det da ville gøre mine mangeårige studier af forskelligtfarvede
anderacer i donaldismen temmelig absurd.[4]
Efter grundige overvejelser er jeg nået til den konklusion, at farveskiftet
i det aktuelle tilfælde vitterligt har en udgivelsesteknisk årsag, men at
sagen må være den, at kildeskriftets oprindelige farvelægning af gulænderne
uheldigvis har været udført med et farvestof af så tidsbegrænset holdbarhed,
at den gule farve simpelthen er falmet bort imellem udgivelserne i 1959 og 1977.
Som det ses i eksemplet ovenfor, er også flere af de øvrige farver falmet
betydeligt, og for at det ikke skulle blive helt gråt i gråt, har den yngre
generation af farvelæggere valgt at lægge nye kulører på hatte og vasketøj
- formentlig uden kendskab til udgangspunktet. Lykkeligvis har Egmont for nylig
valgt at genudgive den oprindelige udgave med de ægte klare farver, så
Tralla-las gulænder atter har fået den farve, som gulænder skal have. Tak for
det.
Røde
ænder i Stella anatium (Anatidas australis og Anatidas duckburgensis
sunburnis)
Men
når vi nu således har kunnet konstatere eksistensen af hvide, sorte, brune og
gule ænder i Stella anatium, hvorfor så stoppe dér? På vor
chromografisk-andtropologiske rundtur rejser vi derfor fra Stella anatiums Østasien
videre til Australien, hvor Barks i 1966 (US 62) kunne berette om endnu en
anatid race, som jeg vil tillade mig at kalde Anatidas australis.
Der synes foreløbig kun at eksistere billeder af den kvindelige udgave af australanden, foruden den i baljen bag hende siddende australælling af ubestemmeligt køn.[5] Australandehunnen kan beskrives som robust bygget med gennemgående relativt brede dimensioner i såvel hoved, torso, arme som ben. Idet hun på billedet står noget længere væk fra udsigtspunktet end Anders And, kan hun også konstateres at være i hvert tilfælde lidt højere end den andebyske hvidand. I modsætning til de ligeledes trinde sydamerikanske brunandehunner er australandehunnens næb af en bredde proportional med hovedet. I oftalmologisk sammenhæng er det interessant at mærke sig, at øjnene hos både moder og barn (?) er små, højtsiddende og skråtstillede - ja, næsten vandretstillede. Vi kan endvidere konstatere, at Anatidas australis er i stand til at gro et stort og frodigt hovedhår, og at de ligesom Anatidas flavus orientalis har humanidt formede fødder - og altså ikke svømmefødder som hvid-, sort- og brunænderne.
Det
mest opsigtsvækkende ved australanden i denne sammenhæng er dog fjerfarven,
der i den her viste danske udgivelse nærmest må betegnes som rød. Kritikere
kan derfor med rette spørge, hvorfor jeg ikke har valgt det latinske racenavn Anatidas
rubro australis (i lægsprog: “rød australand”)? Årsagen er, at vi i
samme beretning (og altså denne gang også i selvsamme udgave) præsenteres for
den blonde pige, der omtales ovenfor, og hendes fjerfarve er - trods mange års
liv ude i den rødsandede australske ørken med relativt beskedne hygiejniske
muligheder - aldeles hvid. Nu kunne forklaringen jo være, at der er tale om en
etnisk set ikke-australsk and, men sidst i beretningen møder vi endnu en
hvidand, der tydeligvis henhører til den australske race.
Ja, nogle vil måske endda spørge, om der ikke er tale om samme kvinde, som vi mødte tidligere i beretningen? Her vil nærmere komparative analyser dog fastslå en tydelig forskel i øjenform og fodlængde, ligesom også kjolemønsteret er forskelligt. Der er altså ikke i denne situation belæg for teser om en lynblegning gennem kemisk-kosmetiske indgreb eller chromografisk morfotalitet. Derimod må vi konkludere, at der findes (mindst) to farvevarianter (rød og hvid) af Anatidas australis. Endvidere må man jævnfør den andetsteds førte diskussion om kønsfordelingen i Stella anatium påpege det lidt uretfærdige i hr. Gisles lettere nedladende ord om Australien,[6] idet vi faktisk ingen andre steder i den donaldistiske verden kan konstatere et så stort kvindeoverskud som netop blandt de australske ænder: 3 hunner, 0 hanner, ½ ved ikke!
Med
blot ét billedbelæg for eksistensen af den røde variant af Anatidas
australis vil nogle sikkert spørge, om vi nu også kan være helt sikre på
holdbarheden? Imidlertid findes der supplerende bevis fra sikreste side om, at
Stella anatiums ænder kan antage netop den i Australien iagttagne røde
kulør.
I
et af Carl Barks’ berømte oliemalerier af sælsomme scener fra Andeby ser vi
således Anders og nevøerne liggende i sandet på Andeby Strand, hvor de af
ukendte årsager udsætter sig selv for en bagende sols plagsomme varmepåvirkning,
hvilket bl.a. har resulteret i antagelsen af en rødlig farve identisk med de røde
australænders. Hvor tåbelig end denne adfærd måtte synes, kan vi altså
konstatere, at hvidænder gennem solbadning er i stand til at skifte farve fra
hvid til rød (Anatidas duckburgensis surburnis). Hvor vidt det er selve
fjerfarven, der ændrer sig, eller måske snarere hudfarven under fjerlaget, er
dog endnu usikkert. Derimod kan der i dette tilfælde intet anføres imod troværdigheden
af farvegengivelsen, idet vi her ikke har at gøre med en sekundær farvelægning
udført af ukendte personer, men derimod en chromografisk gengivelse udført i
oliefarver af mesteren selv.
Grønne
ænder i Stella anatium? (Anatidas viridis eventualis?)
»Grønne
ænder? Arh, nu laver den gode dr. GrandjeAnd vist sjov med os?«, vil den
udholdende læser måske tænke ved overskriften på dette foreløbigt sidste
kapitel i min chromografisk-anatide etnologi. Svaret er: Både og! Sandt
er det, at Andebys ænder - og her først og fremmest Anders And selv - ved
enkelte lejligheder har optrådt i en umiskendelig grøn farve, men som oftest
viser kuløren sig ved nærmere eftersyn ikke at være farveægte. I hvert fald
ikke i fysiologisk forstand.
Den
grønne farve kan således være kunstigt påført udefra, f.eks. af en
malersvend ømfindtlig for kritik, men der findes også eksempler på en mere
kompliceret farveudvikling baseret på indre biokemiske reaktioner efter
medicinske eksperimenter (f.eks. Anatidas viridis hulcus).
Som det måtte fremgå, er eksemplerne ovenfor hentet fra den ikke-klassiske donaldisme (nærmere betegnet Bradbury og Vicar), og på Center for Klassisk Donaldisme er vi som bekendt altid meget skeptiske overfor kildeværdien af sådanne apokryfe tekster, hvis de ikke kan finde bekræftelse i det klassiske materiale. Men faktisk har også Barks duckumenteret, at hvide ænder gennem biokemisk påvirkning kan blive grønne (Anatidas viridis quacksalvus).
Ad knap så farmaceutisk-videnskabelig vej kan et tilsvarende ansigtsfarveskifte ifølge Barks endvidere opnås gennem indtagelse af store mængder røg fra rædsomme cigarer (Anatidas viridis tobaccos horribilis) eller en skotsk nationalspise (Anatidas viridis haggis). I sidstnævnte tilfælde er reaktionen så kraftig, at selv næbbet bliver grønt - en effekt, der ellers kun er observeret ved malerudløst grønfarvning.
Vi
må dermed konstatere, at Anatidas i sig bærer et genetisk potentiale
til at antage en grøn fjerfarve. Et potentiale, der hidtil kun vides udløst
gennem kunstig biokemisk påvirkning [7]
og kun med midlertidig varighed. Hvor vidt der et sted i Stella anatium
eventuelt eksisterer permanente grønænder må fremtidig
donaldistisk-etnologisk forskning afgøre. Men når vi efterhånden har fundet
ænderne i snart sagt alle andre farver, hvorfor så ikke også grøn?
Noter:
[1]
Er dette mon grunden til, at de som vist på introbilledet også skamfuldt
skjuler deres hænder i ærmerne ved møde med fremmede?
[2]
Dette har tidligere afstedkommet brugen af den misvisende latinske
racebetegnelse Anatidas albus orientalis.
[3]
Og burde de dermed rettelig betegnes Anatidas orientalis camaeleonus?
[4]
Nogen vil måske hævde dette under alle omstændigheder, hvilket jeg imidlertid
helt vælger at overhøre.
[5]
Ret beset kunne der selvfølgelig være tale om hendes meget lille ægtemand,
men et sådan ekstremt størrelsesforhold kønnene imellem, der bl.a. kendes fra
visse edderkoppearter, er aldrig blevet påvist i den anatide artsgruppe og må
derfor indtil videre regnes for usandsynlig.
[6]
Jon Gisle: Donaldismen, Oslo 1973, s. 106.
[7]
..eller af sure malere, af sur cigarrøg eller indtagelse af skotske kødretter.
[1a] Den norske donaldist Nils Petter har efterfølgende (i starten af 2006 på Andeby Online) gjort opmærksom på det opsigtsvækkende forhold, at en af gulænderne faktisk har fem fingre på den ene hånd, men kun fire på anden: »Utvilsomt en sjelden mutasjon,« vurderede han. Hans (altså Nils Petters) landsmand, Mats Gullikstad, foreslog dog en knap så evolutionær forklaringsmulighed: »Eller kanskje han har vært litt for tøff under siste fyrverkerioppskytning.« Nærværende forfatter vil foreløbig holde sig åben for begge udmærkede hypoteser.
Anvendte
billedkildeforkortelser (fremkommer
ved at placere cursoren på billedet):
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.