Sydnordisk Akademi for Donaldisme - Forskningscenter for
Etnologisk Donaldisme
Mustafa,
søn af Mustafa
-
Et etnologisk falskspor efter ægte indiske sortænder?
Festtale
ved åbningen af Forskningscenter for Etnologisk Donaldisme (FED)
ved
dr. J. GrandjeAnd, Center for Klassisk Donaldisme (2005)
Akkurat
som min ærede kollega professor Jakobsen mente at kunne finde indirekte belæg
for eksistensen af - eller i det mindste belæg for en tidligere eksistens af -
sorte ænder i Amerika, så har opdagelsen af et barksistisk belæg bragt
tilsvarende tanker i turbulens hos undertegnede.
Det
drejer sig om en etnologisk tankevækkende episode i den eventyrlige og
klassiske beretning om Enhjørningen fra 1950 (OS 263-02). I en sjælden
rundhåndet rus har Joakim von And udlovet 10.000 kr. i belønning (plus alle
omkostninger dækket og gratis jetmaskine stillet til rådighed!!!) til sin nevø
Anders, hvis denne kan hjembringe ham en enhjørning i levende live fra
Himalayas bjergtinder til udstilling i von Ands private zoologiske have. Hvor
opsigtsvækkende end denne adfærd fra den gamle gnier måtte synes, er det
noget helt andet, der påkalder sig opmærksomheden i nærværende sammenhæng.
Ved ankomsten til Shung-hi-la i Indien møder Anders en forklædt Fætter Højben, der søger at franarre sin fætter de medbragte 10.000 kr. Og det er just Højbens forklædning, der berettiger beretningens etnologiske opsigt.
Højben
har foruden dæknavnet Mustafa, søn af Mustafa, iført sig en turban og et sort
viltert skæg (falsk, vel at mærke, om nogen skulle forbløffes over den
heldige andriks evne til så hastig skægvækst - endsige skægvækst i det hele
taget). Og så har han smurt ansigt og næb ind i en substans af en
tilsyneladende noget ildelugtende art, for derved at opnå en mørkere
ansigtskulør. Eller for nu at tage næbbet fuldt: Højben har forsøgt at forklæde
sig som sortand!
Senere samme nat møder vi endnu en falsk sortand, idet Anders kommer i træffe med nok en forklædt Højben. Det bemærkes, at skægget og turbanen er anderledes end ved den første forklædning; Højben foregiver altså nu at være en anden indisk sortand.
Dette
er interessant. Det er således tydeligvis Højbens opfattelse, at for at give
sig urigtigt ud for en indfødt indisk and, skal man fremstå sort i ansigtet -
eller for nu igen at formulere det mere utvetydigt: Ifølge Fætter Højben er
indiske ænder sortænder!
Lad
det være sagt med det samme: Beretningen viser ikke ét eneste eksempel på ægte
indiske sortænder. Vi gives derfor ikke nogen umiddelbar forklaring på denne
opsigtsvækkende etnologiske opfattelse hos Hr. Højben. Og hvad der er nok så
interessant: Forklædningen og ansigtsfarven synes ikke at narre Anders And!
Jovist, Anders narres så langt, at han ikke genkender Fætter Højben, men han
ser straks, at der ikke er tale om en sortand, men derimod om en beskidt hvidand,
hvilket han ikke videre høfligt påpeger med ordene: »Så undrer det mig,
at du ikke har set, du trænger til et bad. Det gør du nemlig!« Mødet med
en (beskidt) indisk hvidand (og senere endnu én) synes derimod ikke at undre
den ellers så etnologisk skarpsindige Anders, der gladeligt hopper på Højbens
limpind og køber en gammel krikke med en pålimet snoet gulerod for 10.000 kr.
i den tro, at der er tale om en enhjørning.[1]
Ifølge Anders Ands etnologiske forventning er indiske ænder altså hvidænder
- omend nogle gange lettere grumsede i kuløren pga. en ikke alt for energisk
omgang med vand og sæbe.
Og her kommer så det store spørgsmål: Hvorfor har Højben og Anders forskellige forventninger til indiske ænders fjerfarve? Først kan vi fastslå, at når Højbens forklædning ikke narrer Anders hænger det givet sammen med, at Anders - formentlig i modsætning til Højben - ved selvsyn har SET virkelige sortænder (WDC 34, 1943) - endda på faretruende nært hold - og at han på et tidligere tidspunkt endda selv har tyet til den falske forklædningsmetode som sortand (YD 41-04-21). Og som det så smukt hedder i slige kredse: You can’t con a conman! (Or a con-and, you might add...)
Men har Anders mødt indiske hvidænder? Jeg kender ikke p.t. til sådanne belæg, men som bekendt møder Anders sammen med nevøerne og Onkel Joakim et folk af hvide, højbenede (!) ænder i dalen Tra-la-la et sted i det centrale, bjergrige Asien (dog formentlig snarere oppe imod Stella anatiums Tibet end nede i Indien).
Spørgsmålet
er imidlertid, om denne beretning (US 6-02) bør tages til indtægt for, at
Anders ved rejsen til Indien er bekendt med eksistensen af hvidænder i Asien?
Beretningen fra Tra-la-la blev således først transmitteret af Barks i sommeren
1954 - mere end fire år efter dokumentaren om andens Indiensfærd. Hvis
kronologien i publikationerne skal tages til indtægt for en tilsvarende tidsfølge
i hændelserne, havde Anders altså ikke nogen af os kendt forhåndsviden om
asiatiske ænders etnologiske udseende at bygge sine forhåndsformodninger på i
1950.
Når
Anders så alligevel straks gennemskuer Højbens falske sortandeforklædning og
- i øvrigt uden yderligere uråd - antager ham for en grumset, indisk hvidand,
kan årsagen dels være Anders’ personlige kendskab til sortænder og
sortandeforklædninger, men måske også en frygtelig viden om, at sortænder ej
længere eksisterer på Stella anatium? En viden, som den mindre berejste og
generelt uoplyste og verdensfjerne Fætter Højben ikke har fået opdateret sin
etnologiske ællingelærdom fra grundskolen med?
Kan man således forlige sig med ovennævnte barksistisk baserede spekulationer - hvor eksotiske og grumsede de end måtte synes - kan vi herefter vove at opsummere følgende påstand til den her på Akademiet pågående etnologisk-anatide debat: Der HAR eksisteret sortænder i Stella anatiums Indien (dengang Højben gik i skole), men det gør der ikke mere i 1950. Det ved Anders, men ikke Højben. Anders derimod forventer på dette tidspunkt at møde indiske hvidænder. Er Anders And dermed bekendt med en etnologisk udrensning i den mellemliggende periode?
Jagten på sandheden om Stella anatiums sortænder fortsætter. Og Mustafa, søn af Mustafa, der ved alt og ser alt, han ved nok, hvorfra jagten går:
Nemlig, ja: Fra Forskningscenter for Etnologisk Donaldisme.
Note:
1.
Anders’ eventuelle etnologiske indsigt med hensyn til ænder synes dermed ikke
også med rimelighed at kunne udvides til heste- og fabeldyrfamilien. En
beklagelig, biologisk begrænsning hos Anders, der imidlertid ved flere gange er
blevet påvist, f.eks. i hans temmeligt pinlige fejltagelser af et egern for en
bjørn, og en gris med påsatte gulerødder for et vildsvin.
Retfærdigvis
bør det dog nævnes, at Anders i modérne donaldisme tilsyneladende har lært
af sine bitre erfaringer mht. enhjørninger.
Anvendte
billedkildeforkortelser (fremkommer
ved at placere cursoren på billedet):
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.