Sydnordisk Akademi for Donaldisme - Bjørnologisk Fakultet
Referat fra Det 3. Bjørnologiske Symposium
(Afholdt under vinterhiet 2005-06 med udgangspunkt i kildematerialet fra AA 1951)
Forord ved dekanen:
Velkommen til en næsten direkte transmission fra Det 3. Bjørnologiske Symposium på Bjørnologisk Fakultet. Bjørnologien er som bekendt den gren af donaldismen, hvor vi beskæftiger os med gåden omkring Bjørn: Hvorfor opfører han sig i nogle beretninger som den rare og flittige gårdmand, der beskytter grisene og bekæmper ulven, mens han andre gange sammen med Bror Ræv er en usympatisk slyngel, der jagter kaninen og plager Skovens øvrige beboere? For en introduktion til de bjørnologiske grundspørgsmål og en præsentation af de førende forklaringsteser henvises til Det 1. Donaldistiske Seminar. På de bjørnologiske symposier mødes de nu fire skoler inden for bjørnologien for at diskutere, hvordan kildematerialet efter deres mening skal tolkes. Symposierne går kronologisk frem og behandler én udgivelsesårgang af Anders And & Co. ad gangen i håbet om, at forskerne på denne måde efterhånden når frem til konsensus om det endelige svar. Foreløbig synes dette håb noget naivt, idet både Det 1. Bjørnologiske Symposium (1949-årgangen) og Det 2. Bjørnologiske Symposium (1950-årgangen) snarere gravede grøfterne dybere skolerne imellem. Ikke desto mindre går vi nu ufortrødent videre med Det 3. Bjørnologiske Symposium, hvor fokus sættes på de danske udgivelser i 1951, som fortløbende vil blive præsenteret og debatteret nedenfor i løbet af 2006, efterhånden som referentens noter fra symposiet bliver fundet, tydet og transskriberet.
Nye besøgende på fakultet vil sikkert undre sig over, at bjørnologerne så stædigt forsøger at forklare observationerne fra Skoven i streng overensstemmelse med den danske udgivelseskronologi. Snart vil sådanne nytilkommere imidlertid konstatere, at der er så uendeligt meget andet at undre sig over med hensyn til bjørnologien - og bjørnologerne...
Indholdsfortegnelse:
AA 2/1951 : Bror Bjørn sælger sin ko for en pose tryllebønner
AA 3/1951 : Fru Bjørn har købt kringler
AA 4/1951 : Bror Bjørn vil æde Påskeharen
AA 6/1951 : Familien Bjørn får børn - og går i hi...
AA 7/1951 : Bror Bjørn bli'r gal!
AA
7/1951
Bror Bjørn bli’r gal!
(Gil Turner)
Efter
det famøse falske snevejr og den bizarre boligbytning rapporteret i juni-nummeret
er forholdet mellem familierne Bjørn og Ulv selvsagt noget anspændt. Og det
bliver bestemt ikke bedre i juli. Snarere tværtimod. Selvom månedens beretning
ellers starter tilsyneladende ganske idyllisk en smuk sommermorgen, hvor den
morgenfriske Fatter Ulv har været ude og “malke”…
..men
det er selvsagt ikke den golde ko, som Ulven købte i foråret, der er kilden
til Ulvs morgenhumør.
Efter
således nu også at være blevet frastjålet sin mælk, er der ikke noget at
sige til, at Bjørn er rimelig knotten, da Lille Ulv møder ham samme formiddag.
Lille
Ulv tror forståeligt nok automatisk, at Bjørns vrede gælder hans (altså
Lille Ulvs) tyvagtige fader, men faktisk ytrer Bjørn ikke et ord om, HVEM den
elendige laban er, der skal have nogen på hovedet. Denne tilbageholdenhed med
at nævne navne kan hænge sammen med, at Bjørn kort efter må erkende, at han
beklageligvis selv har glemt slynglens identitet - såvel som selve
slyngelstregen. Hvilket imidlertid ikke gør bjørnen mindre gal.
Dér
ender månedens afsnit af familievendettaen Bjørn vs. Ulv imidlertid
ikke. En ny deltager kommer kort efter på scenen i form af Stygge Ulvs moder.
Og hun er sulten som en Ulv.
Nu
er der jo en god og lang tradition for blandt psykologer og kriminelle at lægge
skylden for alskens forkvaklede psyker og dårlige adfærdsmønstre på
subjektets mødrene ophav. Og i hvert fald i dette tilfælde må vi sande, at
gamle Mutter Ulv ikke ligefrem synes at have nogen god indflydelse på hendes i
forvejen svært belastede søn. Helt umættelig er hun også, idet det sandelig
ikke er nok med kyllingen. Der skal også kartoffelmos til!
Nu
vil nogen måske anføre, at Bedstemor Ulv praktiserer en form for “omvendt
psykologi”, idet hun rent faktisk tvinger sin søn til disse ugerninger for at
lære ham, at forbrydelse IKKE betaler sig. Men det ændrer jo ikke på det
faktum, at stakkels Bror Bjørn på samme dag aldeles uretfærdigt mister sin
mælk, en kylling og en sæk kartofler. Ganske vist hævder Bedstemor Ulv
overfor barnebarnet, at hun efterfølgende vil give Bjørn penge for kyllingen,
men hvor vidt hun rent faktisk gør det, har vi ingen belæg for. Og Bror Bjørn
selv har i gerningsøjeblikkene jo i hvert fald ingen grund til at antage, at
han får nogen godtgørelse for tyverierne. I hvert fald ikke i økonomisk forstand, hvorfor han må nøjes med
at tage sin godtgørelse i “fysiske naturalier”.
Først
er der “afregning ved kasse 1” for mælken og kyllingen, siden for
kartoflerne.
Hvilket i øvrigt resulterer i endnu en tilføjelse til tabslisten, idet Bjørns kølle ender med at knække.
Tilbage i 2003 blev denne beretning inddraget som et afsluttende punkt i dr.don.psyk. Petra Grozvits’ freudianske studier af Gårdmand Bjørns psykologi. Når Bjørn kan blive så rasende, at han ikke længere kan huske, hvem han er gal på eller hvorfor, så er det ifølge Akademiets chefpsykolog et uomgåeligt bevis for hans mentale problemer: »Gårdmand Bjørn er tydeligvis psykisk syg med et akut behov for psykiatrisk behandling.«
Det var dr. Grozvits’ vurdering, at Bjørns markante personlighedsskift hænger sammen med en brist i hans mentale sammensætning. Hvor Jeg’et hos normale individer er et bindeled imellem det driftsstyrede Id og det moralske Over-jeg, så ser det tilsyneladende anderledes ud hos Bjørn: »Selvom bjørnen tydeligvis har såvel drifter (Id’et) som moral (Over-jeg’et), er overbygningen (Jeg’et) om ikke ikke-eksisterende, så i hvert fald meget svag. Bjørnens opførsel vil derfor være usystematisk.«
Simpel
freudiansk illustration af henholdsvis et normalt individs psyke til venstre og
Gårdmand Bjørns tilsvarende til højre.
I stedet for Jeg’et synes de adfærdsstyrende faktorer hos Bjørn at være et mix af Lyster (f.eks. sult), Andre personer (Bror Ræv i negativ retning, Fru Bjørn og Lille Ulv i positiv retning) og Tilfældigheder.
Som bekendt har frk. Grozvits aldrig fået lejlighed til at præsentere sin freudianske tese direkte for bjørnologerne på et symposium, idet disse (altså symposierne) efter gammel tradition er lukket for kvindelig adgang. Dette har dog langt fra forhindret hendes studier og teser i at blive livligt diskuteret på symposierne og ikke mindst i disses pauser ude i baren. Selvom dr. Grozvits heller aldrig har ønsket at tilslutte sig en af de eksisterende bjørnologiske skoler, så må hendes idéer siges at ligge ganske tæt på real-skizofrenisternes.
Især fremhæver de glucose-narkomanide real-skizofrenister ducktor.psyk.’ens påpegning af (bl.a.) en sult-baseret adfærdsstyring hos Bjørn, som de da også mener viser sig med al ønskelig tydelighed i nærværende beretning, hvor Bjørns raserianfald kan føres direkte tilbage til Stygge Ulvs forudgående tyveri af Bjørns morgenmadsmælk. Lille Ulvs ord kan endda dårligt tolkes anderledes, end at også havregrynene er anskaffet til “hug-pris” - højst sandsynligt fra Hr. Bjørn.
Da
Lille Ulv senere på formiddagen kan fortælle sin far, at Bror Bjørn nu “er
på krigsstien”, så ved Stygge Ulv tydeligvis godt, at så er bjørnen ikke
til at spøge med. Sulten har fremkaldt “den grumme Bror Bjørn”, hvorfor
det er klogest at holde sig inden døre - og ikke tage imod besøg.
Af
samme grund er ulven også godt klar over, at det på et sådant tidspunkt er
mere end almindelig uklogt at forværre Bjørns mentale tilstand med yderligere
indhug i hans fødevaredepoter, det være sig hønsehuset eller kartoffelmarken.
Tydeligvis har Bedstemor Ulv ikke samme indsigt i den lokale psykologi.
I
bjørnologernes pseudo-skizofrenistiske lejr synes man imidlertid at dele
Bedstemor Ulvs afvisende holdning til al snak om Bjørn’ske humørsvingninger
og diverse “futmælks-forklaringer”: »Bu-hu-huuh! Jeg kan ikke gøre
for, at jeg er en afstumpet hooligan - jeg har ikke fået mine havregryn med
mælk her til morgen!« lyder deres vrængende og ironiske svar til
forgængernes fremlagte teser. Næ, sagen er såmænd bare, at Bjørn er og
bliver en helt igennem usympatisk person, der af praktiske årsager forsøger at
opretholde en præsentabel facade udadtil, men gang på gang falder igennem og
viser sit sande, grimme ansigt - bl.a. som den vanvittige voldspsykopat, han
ifølge pseudo-skizofrenisterne er: »Helt ærligt! Ulv har taget tre flasker
mælk, og af den grund vil bjørnen hugge hovedet af ham!? Det er jo helt ude af
proportioner!«
Senere
jagter han Stygge Ulv gennem skoven og slår ham bevidstløs foran hans egen mor
og lille søn - for blot ni sølle kartofler!? At nogen kan fatte sympati for og
forsvare en sådan voldsperson går angiveligt langt over
pseudo-skizofrenisternes forstand.
Ifølge
tilhængerne af bjørnologiens dualistiske skole er der meget, der går over
pseudo-skizofrenisternes forstand. Bl.a. har de endnu ikke fattet, at der er to
bjørne! Men nu ligner de jo også hinanden. Bjørnene, altså. Faktisk er
dualisterne ikke 100% sikre på, hvilken af de to bjørne, som vi her har med at
gøre, men da de (altså dualisterne) må indrømme pseudo-skizofrenisterne, at
Bjørns fremfærd virker en smule primitiv, ligesom forglemmelsen af årsagen
til hans vrede ikke understøtter nogen voldsom intelligens, så mener de
fleste, at der må være tale om den dumme Bror Bjørn. Som de påpeger, er der
heller ingen kone eller børn at se ved Bjørns hjem. Dualisterne henleder
endvidere opmærksomheden på den efter deres mening tydelige forskel på
Familien Bjørns hjem afbildet i juni-beretningen (nedenfor til venstre) og den
ensomt boende Bror Bjørns sølle hytte (nedenfor til højre).
»Kan nogen stadig være i tvivl om bjørnologiens dualisme?«, spørger dualisterne. At dømme efter de øvrige symposiedeltageres reaktion er der stadig nogle stykker, der kan...
Visse dualister påpeger endvidere den interessante tolkningsmulighed, at Bror Bjørns indledende vrede slet ikke - som tolket af Lille Ulv og bjørnologerne i almindelighed - behøver at være rettet imod Stygge Ulv. Som bekendt nævner Bror Bjørn ikke noget navn på årsagen til hans raseri, og det er derfor slet ikke udelukket, at det kan være broderen, som har gjort Bjørn gal i hovedet. Årsagen til et sådant eventuelt broderligt misforhold kan man kun gisne om, men det gør dualisterne også gerne. For eksempel foreslås det, at Bror Bjørns forhold til svigerinden aldrig har været det bedste, og nu efter familieforøgelsen har Fru Bjørn måske i endnu højere grad krævet af Gårdmand Bjørn, at hans uduelige, dumme og småkriminelle broder ikke længere skal nasse på dem. Dels behøver de selv alle de penge, som gården overhovedet kan kaste af sig, dels er en så-godt-som påskehare-morder ikke just den bedste rôle model eller legeonkel for de uskyldige små. Så da Lille Ulv møder Bror Bjørn, har sidstnævnte måske netop modtaget en ubehagelig besked fra broderen, eksempelvis om at hans lommepenge er blevet ophævet, eller også tror Bror Bjørn bare, at hans broder har indstillet den sædvanlige mælkelevering? Trods al sin hidsighed er Bror Bjørn dog bevidst om, at det ville være højst upassende at afsløre den slags interne familieskærmydsler overfor udenforstående, og da han har fået afløb for sine værste frustrationer, foregiver han på tilbagevejen overfor den undrende Lille Ulv, at han helt har glemt, hvem han var gal på - og hvorfor.
Symposiets talsmand for den fjerde og sidste af de bjørnologiske skoler, deroutisterne, indtog derpå hovedrystende talerstolen. Hvis ikke sagen var så alvorlig, mente han, var det mest nærliggende jo at slå op i et stort, rungende og hjerteligt grin over de forud fremsatte forsøg på at tolke juli-nummerets bjørnologiske beretning. Men der er desværre ikke noget at grine af.
For at sætte beretningen ind i sin rette kronologiske sammenhæng finder deroutisterne det passende kort at resumere årets begivenheder. Gårdmand Bjørns vinter blev tilbragt hængende i en brøndspand, mens Fru Bjørn i ensomhed fødte ham hans to første sønner. Da Bjørn endelig slap op af brønden, havde den nybagte families enlige ko taget så stor skade af vinterens vanrøgt (pga. Bjørns fravær), at den ikke længere kunne give mælk, og derfor måtte sælges til Stygge Ulv for en posefuld bønner, hvilket Bjørn dog fik trukket op til yderligere 50 kroner. I foråret havde familiens sult drevet den stakkels husfader til desperation, idet han forsøgte at fange påskeharen med det formål at æde den, hvilket bragte Bjørn i miskredit hos Skovens øvrige gårdejerstand - samt ikke mindst hos påskeharen. Og allerede i juni måned var forældreparret så udmattet ovenpå anstrengelserne afledt af den krævende familieforøgelse og de samtidige driftsøkonomiske problemer, at blot et par hønsefjer i luften foran køkkenvinduet narrer dem til at tro, at det er på tide at gå i vinterhi. Det er således en Gårdmand Bjørn, der både fysisk, mentalt og økonomisk er presset til det yderste, da Stygge Ulv midt på sommeren indleder et ny serie tyvetogter rettet imod Bjørnefamiliens husholdningsreserver.
Hvis
man ser kritisk efter, er juli-beretningens krisetegn mangfoldige og alvorlige.
1. Familien Bjørn får leveret deres mælk i flasker udefra. Tabet af
malkekoen er dermed fortsat ikke kompenseret for, hvilket er yderligere
alvorligt, da der nu er to små sultne bjørnemaver at mætte. Hvilken ægtemand
kan ikke med bæven og medlidenhed forestille sig det drama, der har udspillet
sig den pågældende morgen hos Familien Bjørn, da det er gået op for fruen,
at der nu også er lukket for mælken? Hvad er det for et sølle pjok og en
elendig forsøger, hun har giftet sig med? Årsagen til konens og børnenes
tilsyneladende mangel senere på dagen kan meget vel være, at hun i mellemtiden
er rejst hjem til sine forældre med ungerne. Målet for Bjørns indledende
vrede kan ifølge deroutisterne foruden Stygge Ulv også være alle Skovens
andre potentielle mælketyve, såsom Bror Ræv og Bror Kanin, men det kan måske
også bare gælde mælkemanden?
2. Som påpeget af dualisterne, har Familien Bjørn fået nyt hus siden
juni-beretningen, og det er bestemt ikke et boligmæssigt skifte til det bedre.
At der ikke kan være tale om en fastholden ved husbyttet med Familien Ulv
fremgår af, at ulvene nu atter er tilbage i deres gode, gamle murstenshus, mens
bjørnenes hjem i begge tilfælde er opført i træ. Men hvad er der så sket?
Er den gamle slægtsgård, så hyggeligt beliggende nede i dalen ved det gamle
egetræ, i mellemtiden blevet solgt på tvangsauktion? Eller har Stygge Ulv i
raseri over det uplanlagte boligbytte brændt Bjørnegården ned for at få lidt
hurtig varme? Hvad end årsagen er, må Bjørn nu tage til takke med et usselt,
opstyltet skur på toppen af en nøgen, vindblæst bakke. Igen kan man kun gisne
om, hvad Fru Bjørn har haft at sige til det…
3. Hvor er Bjørns berømte haglgevær henne? Stampet hos pantelåneren
eller taget af kreditorerne? End ikke hans trofaste gamle knortekølle er længere,
hvad den har været.
4. Endnu værre er det dog med Bjørns egen dagsform: ikke alene slipper
Stygge Ulv afsted med at snuppe bjørnenes mælk, uden at Gårdmand Bjørn ser
det, han lykkedes også med at hugge en kylling og adskillige kartofler fra Bjørn,
selvom gårdmanden her tager ham på fersk gerning! Dét var simpelthen
aldrig sket for en Bjørn i topform. Tænk på, hvad det må betyde af ubodelig
skade for Bjørns maskuline selvværd. Alle i Skoven narrer ham og griner af
ham, han kan ikke forsørge sin kone og sine nyfødte sønner, der (måske) er
rejst hjem til svigerforældrene, han har mistet slægtsgården, og nu kan selv
Ulven stjæle hans høns for næsen af ham, uden at han er i stand til at
forhindre det!
Fortsættelse følger...
1.
Bjørnologiske Symposium
(1949) |
|
2.
Bjørnologiske Symposium |
||
|
|
|
||
|
|
|||
|
|
|
||
|
|
|||
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.