Sydnordisk Akademi for Donaldisme - Bjørnologisk Fakultet
Referat fra 1. bjørnologiske
symposium
(Afholdt primo 2003 med udgangspunkt i kildematerialet fra AA 1949)
Som al anden klassisk
donaldisme i Danmark tager bjørnologien sin begyndelse i den første danske
udgave af Anders And & Co. fra marts 1949 (AA 1/1949). I den introducerende
historie om Lille Stygge Ulv (der herefter blot kaldes “Lille Ulv”, da han -
som alle ved - aldrig har gjort sig fortjent til familiens berømte mellemnavn)
møder vi for første gang Gårdmand Bjørn. Lille Ulv har - noget optimistisk -
sat sig for at skaffe sin fader et arbejde, og ved et helt utroligt lykketræf
anråbes han i det samme af en kållugende Bjørn, der netop søger en rask
svend til at male hønsehuset.
At der virkelig er tale om
en ur-bjørnologisk fortælling fremgår i al sin tydelighed ved, at Bjørn
aldrig ved en senere lejlighed kunne finde på, at lade Ulv male sit hønsehus!
Han har tydeligvis ingen anelse om, hvem “den lille drengs” fader er. Lille
Ulv kender derimod godt Gårdmand Bjørn, der altså må være en velkendt
skikkelse i Skoven. En anden iøjnefaldende indikation på, at vi her har at gøre
med et stykke ur-bjørnologisk kildemateriale, er Bjørns påklædning. Ganske
usædvanligt er Bjørn iført opsmøgede klapbukser, spids hat og hvide
handsker. Havde det ikke netop været fordi Lille Ulv kalder ham “Gårdmand Bjørn”,
ville vi næppe have genkendt ham. Senere i historien ser vi ham endda ryge
pibe, noget den senere Bjørn aldrig kunne finde på.
Flere bjørnologer har
derfor i nyere tid stillet spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er “vores
Gårdmand Bjørn” vi her har med at gøre. En fader eller ældre broder til
den senere Bjørn er blevet foreslået, idet Bjørn den Ældre da kort efter
skulle have videregivet gården og titlen til Bjørn den Yngre. Faktisk kan tilhængerne
af denne “heritale tese” finde en mulig forklaring på skiftet i den efterfølgende
bjørnologiske beretning. Både blandt deroutister og dualister finder den
heritale tese stadig flere tilhængere, mens skizofrenisterne afviser den som unødvendigt
fabulerende; den særegne påklædning og opførsel hos Bjørn symboliserer i
deres øjne blot en tidlig fase i hans skiftende sindstilstand.
I denne klassiske ur-bjørnologiske
skildring møder vi endnu et medlem af Familien Bjørn, tilmed i historiens første
billede, hvor skolelærerinden Frøken Bjørn uddeler eleverne den fatale
hjemmeopgave, der tvinger Lille Ulv ud i desperate handlinger.
Billedgenetiske analyser udført
af fakultetets eksperter har fastslået, at Frøken Bjørn med overvældende
sandsynlighed er nært beslægtet med bjørnologiens hovedperson. Præcis
hvordan ved vi ikke, men det er oplagt at se hende som en søster eller kusine
til Bjørn. De fleste bjørnologer hælder til søster-hypotesen, men blandt
“heritalisterne” foretrækker flere nutildags at se hende som en oprindelig
kusine til Bjørn eller en endnu fjernere slægtning - af årsager som senere
skal fremlægges.
Begge bjørne i denne
indledende historie fremstår således som højtstående figurer i Skovens
lokalsamfund, som henholdsvis respektabel gårdmand med eget hønsehus, og som
ansvarlig for Skovens primære uddannelsescenter. Selvom en betaling for Ulvs
malerarbejde på hønsehuset aldrig omtales i historien, må vi forvente, at en
monetær transaktion var stillet i udsigt, hvilket altså indikerer, at Gårdmand
Bjørn på dette tidspunkt havde et så stort økonomisk driftsoverskud på gården,
at han kunne hyre ekstern arbejdskraft til mindre ad hoc opgaver. En sådan
status som arbejdsgiver må i Skoven regnes for helt unik. Frøken Bjørn må på
sin side formodes, at have en eller anden uddannelse bag sig, for at kunne
bestride sit vigtige hverv som skolelærer (der parentes bemærket - derfor
parentesen - regnedes betydeligt højere i 1949 end det gør i dag). Det fremgår
endvidere af fortællingen, at hendes moralske habitus er helt i top. Mens hun
generelt er venligheden og kærligheden selv over for de små læreivrige poder,
så får hun dybe panderynker og et strengt forarget blik, da hun mistænksomt må
spørge Lille Ulv om årsagen til hans kvaler ved at løse hjemmeopgaven. Hvis
der er noget man ikke accepterer i Familien Bjørn, er det dovenskab og
lediggang - en holdningstilkendegivelse af fundamental betydning for alle bjørnologiske
tolkningsretninger.
Vort næste møde med
Familien Bjørn er i AA 4/1949, hvor Stygge Ulv er gået ned til Skovens
jernbanestation for at tage imod nevøen Izzy, der skal lære Lille Ulv at opføre
sig som en rigtig ulveunge (og her menes bestemt ikke spejderudgaven af
begrebet, selvom det selvfølgelig ender med, at det er Izzy og ikke Lille Ulv,
der ændrer karakter - endda efter at have oplevet, at den lokale anfører for
Ulveungerne (i spejderudgaven) er en gris! Hvilken skam og skændsel for
Familien Ulv...). Ulvehistorien er som sådan os bjørnologer uvedkommende. Af
større interesse er det, at vi på jernbanestationen møder en bjørn, der
besidder slægtens umiskendelige træk. Den unavngivne bjørn betjener
tydeligvis hvervet som stationsforstander, og indtager således en yderst vigtig
og socialt velanset position som leder af Skovens største trafikknudepunkt - og
muligvis eneste, hvilket jo ikke gør den mindre vigtig.
Efter grundige genetiske
studier af stationsforstander Bjørn er der blandt bjørnologer af næsten alle
skoler udbredt enighed om, at der IKKE er tale om bjørnologiens hovedfigur -
eller én af disse (tilføjelsen sket efter krav fra dualisterne). Eneste
undtagelse er den yderligtgående fraktion inden for skizofrenisterne,
totalskizofrenisterne, der arbejder ud fra en hovedtese om, at alle bjørnene i
skoven af det pågældende udseende i
virkeligheden er den samme fysiske bjørn med varierende personlighedspsyker,
med mindre det modsatte kan bevises; enkelte totalskizofrenister går endog så
langt som til at foreslå, at også lærerinden Frøken Bjørn er en af Bjørns
mange personligheder! Mens alle øvrige bjørnologer altså mener, at
stationsforstanderen ikke er identisk med vor helt (eller helte, jf. parentesen
ovenfor), så kan der ud fra ansigts- og kropsformen omvendt heller ingen tvivl
være om, at han må være nært beslægtet med “den rigtige” Bjørn (eller
“de rigtige” Bjørne). Der er flere afgørende grunde til denne blandt størsteparten
af bjørnologerne sjældne enighed om manglende identitetssammenfald. For det første
har stationsforstanderen bukser på, hvilket “vores” senere Bjørn (eller
Bjørne) som allerede tidligere nævnt normalt aldrig optræder i. Opmærksomme
læsere vil dog erindre, at samme sælsomme fænomen kunne konstateres ved Gårdmand
Bjørn i den introducerende historie fra AA 1/1949; dette vender vi tilbage til.
Desuden bærer stationsforstanderen en ærmeløs sort vest og ikke Bjørns
klassiske smarte grønne jakke, ligesom han mangler den obligatoriske bløde
hat. Man kan faktisk se hans ører, hvilket er forholdsvis atypisk for Slægten
Bjørn (i Bjørns familie er det således helt i orden at rende rundt uden
bukser, mens ørerne som regel dækkes ærbart til, når man færdes uden for
hjemmet).
Endelig kan det iagttages,
at stationsforstanderen ryger - først pibe og siden cigar (da rygningen indgår
som en vital del af afslutningspointen må vi derfor formode, at historien
aldrig vil blive genoptrykt i disse frelste censurtider, hvor vi lader vore børn
tage speed, dyrke computervold og se porno, men fjerner alle indikationer på
rygning i tegneserierne af hensyn til børnenes prægning. Vi er flere
donaldister, der mener, at nutidens ungdom både ville læse og fungere langt
bedre i samfundet, hvis de fra små af lærte at læse Anders And...). Nå, men
tilbage til historien. Det dér med rygning er som ovenfor nævnt heller ikke
noget man i de senere beretninger mindes at have fanget Bjørn i (heller ikke før
censuren fjernede røgen) - MEN årvågne deltagere på symposiet bragte
pludselig opstandelse på mødet, da de henledte opmærksomheden på, at også
den buksebærende Gårdmand Bjørn i martsnummeret røg pibe!!!
Vi har dermed to relativt
ens udseende bjørne med bukser og piber i to på hinanden følgende beretninger
fra 1949. En tilfældighed? Tilhængerne af den nye ’heritale tese’ - der i
øvrigt hvervede mange nye disciple i den pause i symposiet, som den uroskabende
pibe-åbenbaring nødvendiggjorde - mener det ikke. Ifølge heritalisterne er
der tale om én og samme Bjørn - men i skarp modsætning til
totalskizofrenisterne mener de altså ikke, at også den almindeligt kendte
Bror/Gårdmand Bjørn hører hjemme i dette identitetsfællesskab. Sidstnævnte
gruppe afviser pure alle ovennævnte argumenter med, at Bjørn vel kan skifte tøj
og rygevaner lige så let som (de mener) han kan skifte personlighed.
Inden heritalisterne fik lov
at komme til orde i talerrækken (hvor de slet ikke var formelt tilmeldt,
eftersom ingen rigtigt regnede dem for noget før pibe-åbenbaringen), gennemgik
mere konservative bjørnologer systematisk de foreliggende fakta omkring
stationsforstanderens identitet og karaktertræk. Ifølge konservative bjørnologer
synes det ikke umiddelbart muligt at fastslå slægtskabsforholdet mellem Bjørn
og stationsforstanderen. Flere ting tyder dog på, at stationsforstanderen er
en bjørn af høj position i Skoven i almindelighed og slægten i særdeleshed.
Som allerede nævnt er han således en “Bjørn med bukserne på”, hvilket
muligvis også skal opfattes i overført betydning. At han har råd til tobak og
endda forstår at ryge en cigar med manér tyder også på både en solid økonomi
og at han er vant til at begå sig i de bedre kredse. Endelig har flere bjørnologer
bidt mærke i hans særprægede hovedbeklædning, en slags solskærmslignende
kasket, hvor kun skyggen indgår. Normalt ses sådanne i tegneseriemæssig
sammenhæng kun anvendt af revisorer og regnskabsførere, om end ingen endnu har
kunnet finde frem til en praktisk forklaring herpå. Men forekomsten på hovedet
af stationsforstander Bjørn kunne altså indikere, at denne indflydelsesrige
transportchef også besidder visse regnskabsøkonomiske talenter - noget alle
donaldistiske studier med relation til Skoven ellers entydigt fastslår er en
stor sjældenhed på disse kanter. Vi må derfor slutte, at denne ukendte slægtning
til Bjørn indtager en højtstående position i såvel Skoven som slægten Bjørn.
Det må derfor være af stor interesse at fastslå, hvilken moralsk habitus
dette højtstående og rimeligvis toneangivende slægtsmedlem lægger for dagen.
Umiddelbart kan stationsforstander Bjørn hverken betegnes som tossegod eller
ondskabsfuld. Ganske vist morer han sig hjerteligt over Stygge Ulvs fiasko, men
det bygger tydeligvis på en bevidst afstandtagen til ulvens luskede plan om at
gøre sønnen styg. Stationsforstanderen kan derfor slutteligt betegnes som en
af skovsamfundets helt igennem solide og retskafne støtter.
Herefter måtte symposiets
formand - tydeligvis modvilligt - lade de unge heritalister få taletid.
Heritalisterne mente nu at kunne udbygge deres tidligere omtalte hypotese, således
at Bjørn den Ældre var gået fra jobbet som gårdmand i martsnummeret til
jobbet som stationsforstander i juninummeret. Årsagen hertil var formentlig, at
Skovens jernbanestation i mellemtiden var blevet anlagt, og at man fra såvel
myndighedernes som DSB’s side (hvor underligt det end lyder, viser billederne
tydeligt, at DSB havde fået koncessionen på togforbindelsen) ønskede at besætte
det vigtige embede som stationsforstander med en såvel velanset, ansvarlig og
kompetent person med ledererfaring. Af sådanne findes ikke overvældende mange
i Skoven, men det var betænkeligt at indføre én udefra, da det kunne frygtes,
at udløse sociale protester fra Skovens befolkning. Og da Dommer Ugle i
forvejen var inhabil til jobbet pga. sin dommergerning (dommere er gennemgående
inhabile - også i donaldismen) og Bedstemor And naturligvis ikke kunne bestride
jobbet pga. sit køn, måtte det naturlige valg være Gårdmand Bjørn (den Ældre).
Som allerede nævnt flere gange synes Familien Bjørn da også at have indtaget
en social førerstilling i Skoven, hvorfor det også set i denne sammenhæng måtte
være naturligt, at give embedet til én fra denne “skovadelige” slægt. Bjørn
den Ældre selv har åbenbart også ment, at jobskiftet ville bedre såvel hans
personlige som slægtens sociale og økonomiske status, hvorfor han har
indvilget. Og gården? Den overlod han til en yngre slægtning, Bjørn den
Yngre, som de fleste heritalister regner for lillebror til Bjørn den Ældre (ifølge
visse dualistiske heritalister dog kun den ene af to yngre brødre, som det ved
denne lejlighed blev råbt fra salen, red.).
Mens heritalisternes talsmand forlod talerstolen under hujende jubel fra egne rækker, hvor man tilsyneladende nærmest syntes at have løst alle bjørnologiens gåder, rystede de gamle bjørnologer opgivende på hovedet og gjorde gældende, at alt dette jo blot var tankespind uden reelle videnskabelige belæg i forskningen. De trøstede sig selv og hinanden med, at de unge bjørnologer vel ville komme til fornuft med alderen og at man næppe skulle vente at høre mere til denne ’heritale tese’ - men det skulle vise sig, at heritalisterne langt fra havde markeret sig for sidste gang på symposiet.
I augustnummeret (AA 6/1949)
udspiller sig et voldsomt socialt drama i Skoven. Stygge Ulv har undladt at
betale husleje og nu har værten smidt ham ud. At Ulv vitterligt kun bor til
leje fremgår af flere historier, men hvem husværten er, er aldrig rigtigt
kommet frem. Sidst i historien viser det sig dog, at det hele blot er iscenesat
af Lille Ulv i det forfængelige håb, at faderen skræmt af konsekvenserne vil
begynde at arbejde. Det bjørnologiske islæt ligger i beretningens centrale
del, hvor Stygge Ulv har fået den snedige idé, at hvis han udklæder sig som
en 1½-årig ulveunge, kan han og Lille Ulv leve gratis på Skovens børnehjem
for forældreløse børn.
Forbløffende
nok lykkes planen umiddelbart, hvilket må siges, at være et tragisk eksempel på
social svindel og grov udnyttelse af velfærdssystemet. Det interessante er
imidlertid, at forstanderinden på børnehjemmet er en bjørn. Og ikke nok med,
at hun tydeligvis er af den for bjørnologer så fascinerende Familien Bjørn, så
virker hun yderligere påfaldende bekendt. Genetikernes minutiøse detailstudier
bekræfter kun, hvad også lægfolk straks må konstatere; forstanderinden på børnehjemmet
er identisk med lærerinden fra den introducerende beretning i martsnummeret! Præcis
samme ansigt og kropsform, præcis samme yndige slangekrøller (dog er lærerindens
pandehår kækt sat op i en krølle, hvor forstanderindens er løsnet) og præcis
samme påklædning (dog bærer lærerinden et bælte, hvilket kan være et påkrævet
remedium i Skovens undervisningssektor). Eneste ubetydelige forskel imellem de to
hunbjørnes udseende er, at lærerinden er iført sko, mens forstanderinden har
en snor i sine briller. For én gangs skyld kan bjørnologer af alle skoler
samles om en vurdering af, at der må være tale om én og samme bjørn - om end
dualisterne ønsker at gøre gældende, at et identisk udseende alene ikke nødvendigvis
er ensbetydende med sammenfaldende identitet. Dualisterne hæfter sig derfor i
lige så høj grad ved, at lærerinden og forstanderinden også personlighedsmæssigt
opfører sig identisk og giver udtryk for samme sunde og retskafne indstilling
til livet.
Eftersom
gerningen som forstanderinde på et hjem for forældreløse børn (som der åbenbart
er adskillige af i Skoven, selv ned i spædbørnsalderen) utvivlsomt må være
en fuldtidsbeskæftigelse, kan vi hermed konkludere, at hunbjørnen engang i den
mellemliggende periode (marts-august) er fratrådt stillingen som skolelærerinde
(dette bekræftes i øvrigt ved senere beretninger fra Skovens skole, hvor lærerinden
er en ny). Og hvad der måske er endnu mere interessant, så har hun i samme
periode skiftet civilstand; i marts tiltaler Lille Ulv hende som “frøken”,
mens hun i augustnummeret er blevet en “frue”. Frøken Bjørn har således
ikke blot fået nyt job, hun er også blevet gift! Faktisk kan man forestille
sig, at de to betydningsfulde ændringer i hendes liv hænger sammen, således
at hun pga. et donaldistisk lærerregulativ har måttet fratræde lærerembedet
ved sin indtræden i den lovformelige ægtestand (alle donaldistiske lærerinder
er pr. definition frøkener) og/eller at hun efter at hendes privatøkonomiske
forhold er blevet sikret, har kunnet opsige lønarbejdet og hellige sig det velgørende
arbejde på børnehjemmet - kærligheden til børn og et ønske om at give dem
en god og sund start på livet er således fortsat den røde tråd i hendes
virke. Man må i øvrigt forbløffes over det høje niveau i Skovens velfærdssystem
anno 1949, hvor de forældreløse børnehjemsbørn på en tilsyneladende normal
hverdag får serveret bøf (med mindre de kun er omkring 1½ år eller
yngre...).
Et
for bjørnologer uhyre interessant spørgsmål bliver da, hvem Frøken Bjørn
har giftet sig med. Det skortede ikke på fantasifulde bud fra symposiets
deltagere, hvor det desværre må indrømmes, at ikke alle bar præg af samme
videnskabelige seriøsitet; således kan vi nok på forhånd frasortere alle
emner uden for bjørnearten, da forskningen ikke kender til eksempler på artsmæssigt
blandede ægteskaber i donaldismen - måske bortset fra inden for gruppen af svømmefugle
(heri har vi måske også en forklaring på, hvorfor det aldrig er blevet til
noget mellem Nora Malkeko og Klavs Krikke?). I sidste ende må vi nok
konstatere, at den lykkelige gom ikke med sikkerhed kan identificeres på nuværende
tidspunkt. Når dette er sagt, må det dog (igen) indrømmes, at en fraktion
blandt bjørnologerne talte så vedholdende for en hypotese, at den fortjener at
blive nævnt. Igen var det heritalisterne, der mente, at have fundet
forklaringen. Ifølge videreudviklingen af den heritale tese er det oplagt, at
pege på Bjørn den Ældre som Frøken Bjørns tilkomne. Bjørn den Ældre, der
som ovenfor nævnt ifølge samme heritalister forlod slægtsgården senest i
juni måned til fordel for den statusfyldte position som stationsforstander, har
ved samme lejlighed følt sin sociale og økonomiske situation så kraftigt
forbedret, at han kunne fri til sit hjertes udkårne, den fagre Frøken Bjørn
nede fra skolen. Måske var det tilmed et ex- eller implicit krav fra
transportmyndighedernes side, at man helst så en så betydningsfuld embedsmand
stifte familie. I så fald ville den nygifte Fru Bjørns snarlige involvering i
børnehjemsarbejdet kun på smukkeste vis underbygge parrets helt igennem
uangribelige moral. Ja, måske er hjemmet ligefrem blevet stiftet af Fru Bjørn.
Hvorvidt hendes ønske om at arbejde med andre folks børn hænger sammen med en
ulykkelig hemmeligholdt viden om, at parret ikke selv kan få børn, skal vi
ikke reducere os til spekulationer om (her).
Selvom heritalisternes seneste udvikling af deres tese bestemt ikke er uden muligheder - og tilsyneladende også vandt dem yderligere støtter og sympatisører blandt de tre gamle skoler - så må det retfærdigvis nævnes, at tesen omkring et ægteskab imellem de to bjørne møder voldsom modstand blandt bjørnologer af mere konservativ observans. I deres øjne er den mest oplagte forklaring på den store lighed mellem lærerinden/forstanderinden og bjørnologiens hovedperson, at de er søskende. Så hvis heritalisternes Bjørn den Ældre skulle være en ældre broder til den senere kendte Bjørn, så medfører tesen et ægteskab imellem søster og broder - og dén slags amoralske påstande vil konservative bjørnologer simpelthen ikke tillade udgydt over Familien Bjørn! En overgang kom det ligefrem til tumultagtige scener, da en ældre ophidset bjørnolog ikke længere kunne nøjes med den konservative lejrs vedholdende “Fy!”-råb under heritalistformandens tale, men fandt det nødvendigt, at forsøge at fjerne den formastelige yngling fra podiet med magt. Kollegaer fra begge lejre formåede dog at holde de to bjørnologer fra hinanden, og heritalisten måtte efterfølgende understrege, at han naturligvis ikke insinuerede eksistensen af et incestiøst søskendeforhold i Familien Bjørn, men at der sandsynligvis var tale om et fætter-kusine-bryllup, hvilket jo kendes fra de bedste familier - bl.a. de europæiske kongehuse. Kunne hans afsluttende bemærkning dæmpe den værste konservative vrede, så var der stadig en udbredt følelse af, at heritalisterne i deres ungdommelige overmod uforvarende og tankeløst havde bragt skam over den noble Bjørnfamilie.
Oktobernummeret fra 1949
indtager en helt enestående status blandt bjørnologer. For det første er det
i denne beretning, at vi for første gang møder “den rigtige Bjørn” -
endda sammen med hans kone. For det andet er hans ganske korte optræden så spækket
med karakteristiske personlighedstræk, at man kunne skrive tykke bøger om Bjørn
alene ud fra disse få billeder. Intet under, at historien nærmest regnes for
bjørnologiens helligste skrift.
Selve beretningen byder på
benhård socialrealistisk drama fra første billede. Stygge Ulv har indset, at
skolesystemet har spillet fallit og aldrig kan gøre Lille Ulv til en rigtig
styg ulv. Faderen må selv påtage sig den ansvarlige forælders vitale
opdragerrolle, og han beordrer derfor sønnen til straks og uden tøven at stjæle
ham en vandmelon fra Gårdmand Bjørns marker. Til Lille Ulvs ros må det siges,
at han faktisk mander sig op til den for ham så grænseoverskridende (u)gerning,
og kravler over hegnet til Bjørns jorder, hvor melonerne ligger store og saftspækkede
i den gyldne oktobersol. Den altid årvågne Gårdmand Bjørn opdager ham
imidlertid straks oppe fra huset (postkasserøde bukser og matchende høj hat er
måske heller ikke den smarteste kamouflagedragt for en melontyv), og med et
fast greb om sin bøsse gør han sig klar til at forsvare sin retmæssige
ejendom. Da kildeberetningen tillægges så stor betydning for Bjørnstudiet,
bringes hele det dramatiske forløb i sin fulde længde nedenfor.
Lille Ulvs
lykke bliver dog kort, da han allerede på næste side redder en kanin i sidste
øjeblik fra at blive ædt af en stor glubsk ræv - dog næppe den senere kendte
Bror Ræv - men derved også mister melonen. Derpå følger et møde med Skovens
Fe, en fingeret drukneulykke og et flyuheld. Alt dette er dog uden interesse for
bjørnologien, der da også har rigeligt analysestof i billedserien ovenfor.
Vi kan starte
med at fastslå, at vi denne gang uden nogen tvivl har at gøre med den
“rigtige” Gårmand Bjørn. Foruden den karakteristiske kropsbygning og de
klassiske ansigtstræk, genkender vi også straks hans legendariske påklædning;
den grønne jakke og den røde hat. Sammenlignes med de to forudgående
skildringer af hanbjørne, mangler således både bukserne og de hvide handsker,
samt enhver hang til tobak. Når man tager i betragtning, hvor konservativ Bjørn
er i sin tøjsmag i eftertiden, er det ifølge heritalisterne yderst
usandsynligt, at de to gårdmænd i 1949-årgangen skulle være den samme. I
denne opfattelse fik heritalisterne opbakning fra et stort flertal af både
deroutister og dualister, mens skizofrenisterne fortsat anså konklusionen for vel spekulativ.
Selvom
bjørnologer naturligt nok nærer stor respekt - i nogle tilfælde nærmest kærlige
følelser - overfor Bjørns grønne jakke, så må det erkendes, at en helt
objektiv efterfølgende sammenligning af de to gårdmænds påklædning ikke
falder ud til den sidst ankomne Bjørns fordel. Allerede ved dette første møde
ser vi, at jakken er temmeligt slidt i kanten og mildest talt fremtræder et par
numre for små. Da Bjørn jo ingenlunde er ungkarl, men har en nydelig klædt og
efter alt at dømme flittig og huslig kone, så kunne jakkens beskaffenhed
indikere, at pengene ikke er så store hos Gårdmand Bjørn den Yngre som de var
hos forgængeren. Denne tilsyneladende statusforskel underbygges af de manglende
bukser (den yngre Bjørn er således IKKE ‘bjørnen med bukserne på’) og
hvide handsker. Meget symptomatisk er Bjørn i oktobernummeret heller knap så høj
i hatten som i martsnummeret.
Men
hvordan kan nu dette være? Hvis Bjørn den Ældre har overladt gården og
positionen som Skovens førende gårdmand til sin yngre slægtning, hvorfor
indtager denne ikke i det mindste fra begyndelsen samme tilsyneladende velstand
og status? Hertil lyder heritalisternes svar, at selvom bjørnene nok er i nær
familie - formentlig brødre eller far og søn - så kan der meget vel tænkes,
at have været en økonomisk udredning ved ejerskiftet. Den ældre Bjørn var jo
også i sin gode ret til at føre den private del af familieformuen videre til
hans nye domicil, ikke mindst hvis han tilmed selv skulle til at stifte familie.
Et forslag om, at den gamle skulle være kradset af og Bjørn den Yngre har
overtaget gården som hans arving, lider lidt under observationen af de
tilsyneladende svære økonomiske kår for parret. Omvendt kan det dog tænkes,
at Skovens skifteretssystem arbejder så langsommeligt og/eller er så gebyrkrævende,
at arven endnu ikke er blevet udbetalt eller måske er gået direkte i
myndighedernes lomme. Inden nogen nu anklager os for uberettiget hetz imod det
donaldistiske retsvæsen og dommerstanden i Andeby og omegn, bringer vi nedenstående
barksistiske bevis som argument for vor udtalte skepsis imod Dommer Ugles habilitet (idet vi
henleder opmærksomheden på skiltets tekst).
Er
Gårdmand Bjørn den Yngres tøj og økonomi måske lidt flosset i kanten, er
der til gengæld intet at udsætte på hans karakter. Som repræsentant for De
Gode Kræfter vogter han som resten af Familien Bjørn nidkært over de gode og
sunde samfundsværdier, og kæmper energisk imod Kaoskræfternes mørke
ugerninger, typisk aktualiseret i form af Stygge Ulvs natlige togter til Bjørns
melonbed eller hønsehus. Det er altså mere end blot den private ejendomsret,
der står på spil, det er selve kampen imellem Det Gode og Det Onde. Og i denne
kamp er der ikke plads til pladderhumanistisk sentimentalitet. Det er således højst
beklageligt, at den lille ulv nu er fulgt i faderens fodspor, men »Ja, ja.
Æblet falder ikke langt fra stammen!« og Bjørn løfter bøssen til kinden
for at give den stjælende ulveunge en lektie for livet - eller døden.
Men
netop i denne højdramatiske situation, der meget vel kunne have bragt en tidlig
ende på alle Ulvberetningerne og dermed også på en væsentlig del af bjørnologien
(Gys!), viser Familien Bjørn sin store barmhjertighed og lader nåde gå for
ret. Først afværger Fru Bjørn hendes mands skud, ikke fordi hun ikke bifalder
kampen imod uvæsenet, men fordi de jo kan have fejlbedømt situationen. For de
retskafne bjørne ville det være forfærdeligt, hvis de skød selv en ulv uden
retmæssigt belæg. Situationen er dog svær at misforstå, så Fru Bjørns
store hjerte og medlidenhed med den lille ulv, der jo kun er et tragisk resultat
af sin art og sin opvækst, synes også at spille en afgørende rolle ved hendes
handling.
Det
viser sig da også, at Gårdmand Bjørn ikke tager fejl af situationen: Lille
Ulv HAVDE tænkt sig at stjæle melonen og fortjener derfor at blive skudt -
hvilket han da også straks selv erkender. Skovens justits er enkel og barsk,
men retfærdig! Flere bjørnologer i den konservative lejr ser med en vis
misundelse herpå, idet de mener, at retsvæsenet i vor del af verden nok kunne
lære ét og andet heri - sådan som det gælder med så mange forhold i
donaldismen. Men nu viser også Hr. Bjørn at besidde den for Den Gode Side så
grundlæggende barmhjertighed. Hvis Lille Ulv lover ikke at stjæle igen, må
han få melonen! Kan man andet end fatte dyb sympati, respekt og kærlighed til
denne Bjørn og hans kone?
Men
uanset hvor smuk, ædel og helt igennem moralsk en opførsel Hr. og Fru Bjørn lægger
for dagen i denne klassiske historie, så må den også sætte en lille
alarmklokke igang. Mon Familien Bjørns position og velstand er skabt ved at
lade ulve slippe ustraffet afsted med at stjæle gårdens meloner? Næppe. Nu
ved vi jo i eftertiden, at Hr. og Fru Bjørn gjorde det rigtige, og med deres
handling måske rent faktisk reddede Lille Ulv fra en skæbne i kriminalitet,
tvivlsomme pigebekendtskaber, og en tidlig og voldelig udgang på livet. Men
hvordan kunne de selv vide det? Uanset hvor højt vi beundrer deres moralske
sind og gerning, så afspejler scenen måske også en naivitet og blødsødenhed,
der i et samfund så barsk som Skoven meget vel kan være direkte
selvdestruktiv. Deres beslutning den dag i melonbedet i oktober 1949 var måske
nok et positivt vendepunkt for Lille Ulv, men kan samtidig have været et
negativt vendepunkt for Familien Bjørn - eller i hvert fald et faresignal om,
hvad fremtiden kunne bringe.
Med gennemgangen af
oktobernummeret troede mange bjørnologer, at 1949-symposiet var afsluttet; bjørnene
var gået i hi for vinteren og vi kunne alle få et velfortjent hvil inden de
atter vågnede op til dåd i 1950-årgangen. Heritalisterne ville det imidlertid
anderledes. Disse unge mennesker havde med deres stærke øjne lagt mærke til
en detalje i Ulvhistorien fra novembernummeret (AA 9/1949), som de mente
fortjente symposiets opmærksomhed. Med en hørbar sukken satte de ældre bjørnologer
sig atter i deres sæder og så med et mat blik heritalisternes talsmand indtage
podiet igen. De skulle dog snart komme til at spærre øjnene op.
Temaet i novemberberetningen
minder på mange måder om juninummeret, hvor Stygge Ulv havde tilkaldt nevøen
Izzy for at sætte skik på sin umulige søn. Også i november indledes
historien med, at Ulv går ned til den nu veletablerede jernbanestation i Skoven
for at tage imod indbudte gæster. Denne gang drejer det sig om en ven ved navn
Alfred, en yderst muskuløs og barsk udseende ulv med bowlerhat og skrammer i
ansigtet, samt ikke mindst hans søn, der tilsyneladende er jævnaldrende med
Lille Ulv, men af en helt anden støbning. Faktisk er sønnen så styg, at han
end ikke har et navn! I udenlandsk donaldisme kan man ganske vist flere steder
se ham omtalt som Izzy (mens faderen hedder Zeb), men der er tydeligvis tale om
en forveksling med den tidligere introducerede fætter. Gæsterne i
novembernummeret omtales ingen steder som Ulvs familie, og selvom Fætter Izzy så
afgjort slår Lille Ulv med flere længder i ægte ulveopførsel, så blegner
han totalt i sammenligning med Alfreds søn.
Når Alfred og søns
opdukken i Skoven overhovedet er af interesse for bjørnologien, hænger det
sammen med en hændelse ved deres ankomst til jernbanestationen. Vi skal advare
om, at der i det følgende indslag er MEGET stærke billeder af brutal og
afstumpet vold.
Det store spørgsmål er,
hvem jernbanemanden, hvis mave Alfreds søn har indtaget, er. Da vi sidst så
Stygge Ulv på jernbanestationen i juni, var det som bekendt en Bjørn, som
heritalisterne identificerede som Bjørn den Ældre. Er det også ham, der i
november er offer for ulvenes rå og meningsløse overfald? Billedmaterialet fra
den voldsomme hændelse begrænser sig til ovenstående, og som det fremgår, får
vi ikke et tydeligt billede af jernbanemandens ansigt. Fakultetets dygtige og
efterhånden hårdt prøvede billedgenetikere har brugt alle deres talenter og
tekniske hjælpemidler til at identificere offeret. Konklusionen er, at der KAN
være tale om stationsforstander Bjørn fra juninummeret. Både kroppen, snuden,
øjnene og ørerne kan udmærket tilhøre bemeldte Bjørn. Også i påklædningen
går flere forhold igen, nemlig bukserne og den sorte vest. Farven på bukserne
er ganske vist blå og ikke rød som i juni, men det kan ifølge fortalerne for
et identitetssammenfald skyldes, at togpersonalet i mellemtiden har skiftet fra
sommer- til vinteruniform. Dette kan også forklare den langærmede trøje under
vesten, samt den blå kasket (bag offerets hoved) i stedet for sommerens solskærm.
Et muligt sammenfald haves også i de hvide handsker, om end den mulighed også
foreligger, at offeret ikke bærer handsker, men simpelthen har hvid pelsfarve,
hvilket farven på fødder og hoved kunne indikere. I så fald synes det ikke at
kunne være stationsforstander Bjørn, der som alle øvrige medlemmer af
familien er brun - med mindre han går så meget op i vinteruniformsregulativet,
at han har skiftet til hvid vinterpels. Omvendt skal man dog nok ikke lægge for
stor vægt på farvegengivelsen i billederne, der som bekendt ikke er originalt
donaldistiske, men lagt på tegningerne senere i USA. Ofte ser vi bizarre
farveudfald, hvilket bl.a. viser sig allerede på næste billede, hvor Stygge
Ulvs hat (ganske misvisende) ligeledes er hvid!
Accepterer vi
heritalisternes formodning om, at Alfreds søn har nedlagt stationsforstander Bjørn,
begynder de dramatiske konsekvenser for Familien Bjørn for alvor at tegne sig -
ikke mindst hvis man har en heritalist til at hjælpe forestillingsevnen på
vej. Ifølge heritalisterne synes overfaldet på jernbanestationen at udgøre et
centralt skelspunkt i bjørnologien, om end de ikke er helt enige om de fysiske
konsekvenser af overfaldet. Da vi så vidt vides aldrig træffer på
stationsforstander Bjørn igen, hælder ikke så få til den anskuelse, at den
stakkels bjørn simpelthen er blevet tæsket til krøbling - eller ligefrem til
døde. At hypotesen ikke kun hviler på melodramatisk hang til overdrivelse
fremgår senere i historien, hvor Alfred og søn i stedet kaster sig over Stygge
Ulv i en af de mest voldelige scener i donaldismens historie.
Yderligere understreges
alvoren af, at Stygge Ulv reddes af grisene og en flok vagtler, simpelthen fordi
de med rædsel indser, hvilken truende fremtid de går i møde, hvis Alfred og søn
overtager Stygge Ulvs plads. En medvirkende årsag til denne erkendelse kan jo
meget vel tænkes at være, at grisene har kendskab til stationsforstander Bjørns
triste skæbne tidligere i beretningen. Men selv hvis Bjørn den Ældre ikke er
blevet dræbt eller invalideret, kan overfaldet formodes, at have fået fatale
psykiske konsekvenser: Overhovedet for Skovens førende familie, den velansete
Bjørn den Ældre, der med ære og værdighed varetager en af Skovens fornemste
myndighedsfunktioner, har fået prygl af en lille ulveunge! Hvilken vanære,
hvilken skam! Hvordan skal han nogen sinde igen kunne se Skovens beboere i øjnene
med rank ryg og hævet pande? Sociologien har lært os, hvor traumatisk en
oplevelse det er, at blive udsat for en voldelig overmagt. Enten nægter vi at
erkende offerrollen, da den medfører en indrømmelse af, at vi er svage og ikke
i stand til at tage vare på os selv, eller også efterlader den os i en
ydmygende skamfølelse og en evig frygt for nye overgreb. I donaldismen er
figurer som Anders And og Stygge Ulv ofte udsat for disse ydmygende nederlag,
men den vedvarende modgang synes faktisk at have styrket dem - eller i hvert fald gjort dem
immune. Selvom Stygge Ulv tydeligvis er rystet over hændelsen, så kommer han
dog rimeligt hurtigt over den.
Men nu er Stygge Ulv givetvis også gjort af et sejere stof end de fleste. Bjørn den Ældre derimod er ingen slagsbror, men vant til respekt og værdig opførsel, hvor ulvens nærgående interesse for hønsehuset eller passagerernes krøllede togbilletter er de værste problemer, han i mange år har skullet tackle. Hvis Alfreds søn ikke rent faktisk tampede livet ud af ham, så er heritalisterne af den overbevisning, at hans personlighed har lidt et afgørende knæk. Under alle omstændigheder synes Familien Bjørn at have oplevet et betydningsfuldt magtskifte hin november 1949; Bjørn den Yngre er herefter familiens absolutte overhoved, med alt hvad det indebærer af status og ansvar. På det næste symposium over beretningerne fra 1950 skal vi se nærmere på, hvad det får af betydning for Familien Bjørns videre skæbne - og for bjørnologernes tolkninger heraf.
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.