Sydnordisk Akademi for Donaldisme - Bjørnologisk Fakultet
Introduktion til bjørnologien
Som en introduktion til
Bjørnforskningen
bringes her et referat fra efterårets seminar i Donaldistisk Forum (2002), hvor
professor J.G.G. Jakobsen, chefforsker på Bjørnologisk Fakultet, præsenterede
de grundlæggende problemstillinger i bjørnologien og de foreløbige resultater
af forskningen.
»Jeg har gennem de sidste vel omkring 10 år haft det privilegium, at forske i den nok mest interessante og gådefulde person/figur i hele det donaldistiske univers; nemlig Gårdmand Bjørn, eller Bror Bjørn - eller som jeg foretrækker at kalde ham: Bjørn.
Tilbage i ur-donaldismens ældste år møder vi Bjørn som en retskaffen og arbejdsom gårdejer og familiefar, hjemmehørende i Skovens og Andebyomegnens landoverklasse, sammen med notabiliteter som Bedstemor And og Dommer Ugle. Bjørn vogter nidkært over de gode, sunde samfundsværdier og kæmper energisk imod Kaoskræfternes mørke ugerninger, typisk aktualiseret i Store Stygge Ulvs natlige togter til Bjørns melonbed eller hønsehus.
En
bjørn milevidt fra den senere Bjørn, der subsistens- og viljeløst trasker i
hælene,
som dum hjælper, på Bror Ræv, en af Skovens andenrangsslyngler, hvis eneste
erklærede og temmelig visionsforladte - og alligevel uopnåelige - mål er, at
fange og æde Bror Kanin. (Til sammenligning
er der dog mere format over Store Stygge Ulv, der har - ikke én, men - hele
tre grise, som sit mål, og har opnået verdensomspændende berømmelse pga. sin
lungekapacitet.)
Bjørn er den eneste figur i
donaldismens historie, der har gennemgået en social transformation fra ikke
blot ét samfundslag til et andet, men tillige fra den gode side til den onde.
Bevares, der er masser af tilfælde på, at andre donaldistiske figurer for en
kort bemærkning i en enkelt fortælling har skiftet personlighed og er blevet
atypisk godartede eller ondskabsfulde - typisk efter hypnose eller et hårdt
slag i hovedet - men Bjørn er det eneste tilfælde, hvor ingen af disse normale
årsager tilsyneladende er forklaringen, og hvor transformationen foregår
imellem fortællingerne.
Denne
radikale, sociale ændring for Bjørn er sket i overraskende ubemærkethed
blandt donaldister verden over på trods af skiftets pludselige og uvarslede
opståen, Hvad skyldes Bjørns fald, hvorfor har Disneykoncernen forbigået den
i tavshed og hvorfor har ingen donaldister før taget denne prekære sag op? Alt
for længe har hemmeligheden bag Bjørns hårde skæbne været skjult for
offentligheden. Nu skal sandheden frem.
Dette
var bevæggrunden til, at jeg for rundt regnet ti år siden kastede mig ud i bjørnologien,
studiet af Bjørn. Lad mig med det samme fastslå, at løsningen på spørgsmålet
ikke ligger klar endnu, dertil er ti års bjørnologisk forskning selvsagt alt
for lidt. I stedet kan jeg præsentere det ærede publikum for de forskellige
hovedteorier, der bliver og gennem tiden er blevet arbejdet ud fra i Bjørnologisk
Fakultet.
Først
arbejdede vi ud fra den tese, at der var tale om en kronologisk udvikling. At Bjørn
var gået fra rollen som velfungerende gårdmand og familiefar til socialt tilfælde
og skovslyngel. Mange bjørnologer er endnu tilhængere af denne forestilling om
en social deroute, hvorfor de populært benævnes deroutisterne. Tesen
kompliceres imidlertid ved tre afgørende forhold. For det første er det endnu
ikke lykkedes deroutisterne at identificere årsagen til - endsige tidspunktet
for - Bjørns deroute. For det andet er det en forudsætning for den
deroutistiske tese, at tidsfaktoren bringes ind i det donaldistiske univers,
hvilket er en voldsom anstødsten for mange ærkedonaldister - tiden eksisterer
ikke som fortløbende faktor uden for den enkelte fortælling, hævder de.
Deroutisterne mener at have fundet modbevisende eksempler herpå, men det er en
diskussion, der kan og bør tages op ved et andet seminar. Den tredje og måske
mest frustrerende udfordring for deroutisterne er, at Bjørns karakterskift
tilsyneladende ikke kun sker én gang, men igen og igen mellem historierne. Det
ene øjeblik er han den rare bamsebjørn, der beskytter grisene fra ulven, det næste
jagter og tyranniserer han selv skovens smådyr, oftest sammen med Bror Ræv. På
samme måde er han den ene gang hårdtarbejdende skovbonde, den næste gang
doven, arbejds- og subsistensløs.
Disse
iagttagelser har givet anledning til to nye hovedteser. Den ene retning, repræsenteret
ved skizofrenisterne, mener, at Bjørn er en splittet personlighed med både
en lys og en mørk side. En gruppering inden for denne skole, pseudo-skizofrenisterne,
mener endda, at Bjørn grundlæggende set er en ond og skruppelløs karakter,
der i det daglige formår at styre sine tilbøjeligheder, men fra tid til anden
lader dem skinne igennem eller komme til fuldt udbrud. Det kan dog være svært
at forstå bevæggrunden til, at den hævdede grundlæggende onde Bjørn skulle
forsøge at opretholde en retskaffen facade, eftersom livet som gårdmand og
familiefar bestemt ikke ser indbringende eller letkøbt ud. Endnu sværere er
det at forestille sig, at netop Bjørn af alle donaldismens skurke skulle være
i stand til i så udstrakt grad som tilfældet er trods alt at lykkes med sit
skuespil - da han mildt sagt ikke fremstår som den mest snedige af universets
skabninger. Real-skizofrenisterne foretrækker derfor at tro, at Bjørn
vitterligt har to personligheder, som han ikke selv kan styre og muligvis end
ikke er bevidst om. Hvorvidt det er fuldmånen, sukkerindholdet i honningen
eller Fru Bjørns menstruationscyklus der udløser karakterskiftene, er der
endnu ikke givet konkrete bud på.
Den
sidste og nyeste hovedretning inden for bjørnologien, som jeg vil præsentere
her i dag, er dualismen. Mens skizofrenisterne mener, at Bjørn er to
personligheder samlet i én, så har dualisterne foreslået den mulighed,
at der vitterligt er tale om to personligheder, men ikke i én, men derimod to
forskellige bjørne. Som påpeget af dualisterne, optræder de muligvis to Bjørne
i ofte ret forskellige miljøer. En tidlig teori om, at de ligefrem levede i
hver sin skov, måtte snart opgives, men der foreligger stadig den mulighed, at
de bor i hver sin ende eller del af Skoven. Et vægtigt argument for dualisterne
er desuden, at Slægten Bjørn beviseligt er ganske stor, muligvis Skovens største,
og tæller en mængde medlemmer med forskellige funktioner rundt omkring. Blandt
disse kan nævnes stationsforstanderen og lærerinden (Frk. Bjørn). I enkelte
historier præsenteres vi endda for Fru Bjørns søster og ikke mindst Gårdmands
Bjørns fuldstændig identiske fætter, der er ansat ved cirkus. Det gennemgående
træk ved alle medlemmerne af slægten Bjørn er, at de er gode og retskafne bjørne
med socialt velansete stillinger. Dualisterne mener derfor, at den knap så værdige
Bjørn simpelthen er udstødt af familien - "Familiens sorte bjørn", så at sige,
hvis det ikke lige havde været fordi, at han som alle de andre er brun.
Dualisterne påpeger endvidere, at den adfærdsvanskelige Bjørn altid benævnes
Bror Bjørn, hvilket, som de påpeger, jo kunne indikere, at han rent faktisk ER
den retskafne Bjørns broder. Samme dualister ignorerer i den forbindelse helt
morsomme spørgsmål om, hvordan Bror Kanin og Bror Skildpadde da passer ind i
stamtræet. En anden tidlig dualistisk forestilling om, at man simpelthen kan
skelne mellem Gårdmand Bjørn og Bror Bjørn synes dog ikke at holde, idet også
den retskafne Bjørn med gård, kone og børn, ved flere lejligheder benævnes
“Bror Bjørn” (og vel og mærke ikke af den anden Bror Bjørn).
Som
det burde fremgå, er teorierne mange og den bjørnologiske forskning står
fortsat foran mange uafklarede spørgsmål. Jeg håber med dette oplæg at have
vakt flere kvikke hoveder for sagen, så nye vinkler og muligheder måske vil
komme for dagen i arbejdet for at løse denne donaldismens store gåde.«
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.