Sydnordisk Akademi for Donaldisme
Mickey
Mouse fundet i Uppåkra
Stensikkert
bronzebelæg for Musen på skånsk centralplads fra vikingetiden
af
stadsgeolog og amatørarkæolog cAnd.don.scient. Jøkulstéin Sandúr Gravesen,
SAD 2007
Det synes at være de store, epokegørende opdagelsers tid. For et par måneder siden kunne europæiske astronomer konstatere eksistensen af en hidtil ukendt planet med mulighed for liv i solsystemet Gliese, hvilket efterfølgende satte gang i debatten blandt donaldister om, hvor vidt dette kunne være Stella anatium?
For en måneds
tid siden kom så den næste forbløffende nyhed: Mickey Mouse er fundet i
Uppåkra! Nu vil nogen måske så spørge: “Hvem er Mickey
Mouse?”. Men selvom musen med de runde ører rigtignok ikke fylder meget her på
Akademiets sider, så må jeg alligevel bede stillere af dette tåbelige spørgsmål
om straks at forlade siden. Et spørgsmål gående på “Hvor ligger Uppåkra?”
er derimod mere acceptabelt, omend det vil skurre lidt i en ivrig amatørarkæologs
øren. Hvor lokaliteten for det førstnævnte fund, solsystemet Gliese, befinder
sig 20½ lysår borte, så er vi med Uppåkra noget tættere på SAD’s campus.
Faktisk befinder vi os inden for Akademiets sydnordiske dækningsområde, nemlig
på den østlige side af Øresund, hvor landet hedder Skåne, og hvor man fra
Malmø kan finde Uppåkra ved at køre ca. 12 km i nordøstlig retning mod Lund.
Efter således
at have fået de to navnebærende elementer i nærværende artikels hovedtitel
sat på plads, kan vi vende os imod det spændende, mellemliggende verbum i før-nutidsform:
“er fundet”. Hvad *anden mener han med det? Jo, arkæologer har her fundet
en gammel bronzefigur med umus... (undskyld) umiskendelig lighed med den berømte
Hr. Mouse.
“Hvor
gammel,” hører jeg nogen spørge? Ja, nu er datering af den slags genstande
jo ulig sværere end eksempelvis datering af Anders And-blade, idet førstnævnte
i modsætning til sidstnævnte sjældent er forsynet med praktiske
datoangivelser øverst fremme foran. Og der har da tydeligvis også hersket
nogen uenighed omkring bronzemusens alder, idet man eksempelvis på Bergens
Tidendes hjemmeside kan læse alderen 900 år før Kristus, mens han hos
f.eks. Discovery er noget yngre med sine blot 900 år efter Kristus.
Eftersom flere forhold, bl.a. arkæologerne, taler for den yngre datering,
holder vi os til den her.
Det var Jerry (et fint navn for en muse-ekspert) Rosengren, assistent ved Lunds Universitets MUSeum, der fandt den vikingetidige bronzefigur. Ja, ret beset var det vist egentlig ikke ham, der fandt den i første omgang, idet den faktisk blev gravet ud af mulden for tre år siden og bragt hjem til Lund uden større bevågenhed i en papkasse, men her var det så, at assistenten i starten af juni 2007 gjorde museets hidtil mest medieombruste fund ved op af bemeldte papkasse at “grave” bronzeklumpen indsmurt i størknet ler og andet snask, forsigtigt rengøre den med en lille børste (det er sådan noget man på museer sætter assistenterne til, når solen skinner) og frem kom da Musen!
Fundstedet -
og her er vi nu tilbage ved det oprindelige fundsted i Uppåkra - var statistisk
set ikke nogen større overraskelse, idet der gennem tiderne har været ganske
mange arkæologer fra især Lund i Uppåkra for at grave efter fund fra
jernalder og vikingetid. Lokaliteten syd for Lund er nemlig det, som arkæologerne
kalder en jernalderlig “centralplads”, af typen som vi vest for Øresund
kender ved Lejre, og sådanne centralpladser mener man i overgangstiden mellem
jernalder og vikingetid (ca. 600-900 e.Kr.) har udgjort de respektive landsdeles
absolutte hovedcentre såvel politisk og økonomisk som kulturelt og religiøst.
Altså et slags datidens svar på Andeby.
Og så er det
jo mildest talt spændende, at en vikingetidig Mickey Mouse-figur netop dukker
op her, midt i magtens og kulturens centrum! Faktisk har arkæologerne i samme
område fundet rester af en hedensk kultplads, ja, der tales ligefrem om et
tempel, hvor forskellige figurer repræsenterende Odin og Freja er fundet. Og
herimellem altså nu også Mickey Mouse!
I nogle
internetmedier, der her skal forblive unavngivne, er det blevet fremført, at
figuren tyder på at være importeret fra Frankrig - altså en potentiel
hjembragt souvenir fra et vikingetidigt EuroDisney - men dette afvises af Jerry
Rosengren, der til Bergens Tidende kan forsikre, at »Det er definitivt en
skandinavisk kunstner, som har udformet dette smykke.« Hvordan dette nu kan
fastslås med så stor sikkerhed 1100 år efter henstår lidt uklart, men da
tolkningen falder i vor sydnordiske smag, tager vi det selvfølgelig for gode
varer.
Disneykoncernen har taget vel imod nyheden om, at de muligvis har en vikingetidig gud på lønningslisten: »Mickey has always been a timeless Disney character with universal appeal across the generations. This certainly reinforces that notion in a way we never expected,« udtalte en begejstret talsmand til Discovery News. Hertil har hr. Rosengren, der som god forsker altid er på udkig efter nye funderingsmidler, stille repliceret, at »Det ville være fint, om Disneykoncernen kunne bidrage med finansiering af udgravningerne.« Selvom museumsfolkene i Lund kan lokke med, at der formentlig stadig ligger endnu en eller snarere tre bronzemus gemt derude i Uppåkras muld (af lægfolk allerede døbt ‘Minnie’, ‘Mik’ og ‘Mak’), så skal de dog næppe budgettere med større tilskud fra Disney.
Fund
af alt for mange nye kendte, donaldistiske skikkelser ville da også kunne skabe
problemer for koncernen. Da den østrigske bygnings- og kunsthistoriker Eduard
Mahlknecht for nogle år tilbage i en kirke (sognekirken Vor Frues Hjælper) i
den lille by Malta (nej, ikke øen, men en bette by i det sydlige Østrig) fandt
et kalkmaleri dateret til 1300-tallet med tilsvarende musologiske ligheder, blev
det fra kunsthistorisk side anført, at fundet i betydelig grad måtte anfægte
Disneys eneret til at bringe billeder af Musen. Byens turistchef mente
endvidere, at Mickey Mouse herefter måtte regnes for østrigsk statsborger. Om
han mente, at det samme gjaldt for St. Christopher, som Musen stod ved siden af
på billedet, melder historien ikke noget om.
Mens
turistchefen sikkert fortsat prøver at diskutere dette på plads med
Disney-folkene og det østrigske immigrationskontor, så vil vi nøjes med at
konstatere, at Musen med de runde ører altså er blevet dyrket i fornemt religiøst
selskab med både Odin, Freja, Vor Frue og St. Christopher i såvel
vikingehedensk som middelalderkristen tid.
Det er i den
forbindelse blevet foreslået, angiveligt af en gruppe anonyme, franske
konspirationsparanoianere, at Mickey Mouse-figurerne i Uppåkra og Østrig er
det endelige bevis for eksistensen af tidsmaskiner. Under overskriften “Vikingar
tog Musse Pigg till Amerika” foreslog Erik Mellgren på den svenske
webavis Ny Teknik derimod, at den lille gnaver var kommet til Amerika med Leif
Eriksson (I ved, ham “den Lykkelige”), formodentlig i selskab med den
forsvundne/endnu-ikke-fundne Mimmi Pigg (:Minnie Mouse).
Sejlede Mickey Mouse med vikingen Leif den Lykkelige til Amerika? Ny svensk tese foreslår dette. (Modelfoto: Det er IKKE Leif på billedet til venstre, og lykkelig er han tydeligvis heller ikke.)
Det er i det
hele taget imponerende, hvad de to sensationelle fund har udløst af allehånde
teorier uden for det vi sædvanligvis betegner donaldistiske kredse. Efter
offentliggørelsen af fundet i Østrig tilbage i 2002 fremlagde den amerikanske
klummeskriver Tony Norman på webavisen post-gazette således følgende mulige
scenario: »Could
it be that a fresco painter toiling in the religious art guild of the 1300s had
an ecstatic, momentary vision of a future dominated by Disney's ever-lengthening
corporate shadow? Did this anonymous 14th-century painter depict Mickey's
profile as a warning to future generations?«
Senere i samme klumme afslørede mr. Norman, at han generelt led af daglige
psykisk-depressive vrangforestillinger, men til trods herfor synes han ellers
ikke kendt inden for den akademisk-donaldistiske forskerstand, hvor vi desværre
ikke har hørt ham ytre sig om donaldisme siden. Har nogen mon haft interesse i
at få ham fjernet?
Nuvel, lad os
for en stund vende blikket bort fra nævnte lægmandsteorier, hvor underholdende
de end måtte synes, og i stedet spørge os selv, hvordan vi, som seriøse og
etablerede forskere udi den akademiske donaldisme, skal forholde os til disse
opdagelser? Hvad er den logiske forklaring på Hr. Mouses afbildning i
900-tallets Skåne og i 1400-tallets Østrig? Har Jorden allerede i vikingetiden
modtaget signaler fra Andeby, og har høvdingen i Uppåkra i sin ophøjede
visdom indset betydningen af denne overjordiske kultur, hvorfor han pålagde
sine undersåtter at dyrke Musen som en gud på lige fod med aser og vaner? Og
var det under musegudens guddommelige beskyttelse, at vikingerne drog hærgende
gennem Europa og spredte kendskabet til Musen helt frem til fjerne
bjerglandsbyer i det sydlige Østrig?
Eller er
sandheden snarere, at Mickey Mouse rent faktisk har BOET i Uppåkra? At Andeby
slet ikke skal søges i en fjern galakse eller et parallelunivers, men derimod i
vikingetidens Skåne??? Og hvorfor får jeg pludselig et ubehageligt indre
billede af afslutningscenen fra filmen ‘Abernes Planet’...?
*
*
*
PS.: Nå ja, for god ordens skyld skal det vel også lige nævnes, at arkæologerne i Lund officielt hævder, at Mickey Mouse slet ikke er en mus, men derimod en løve! Tja, hvad man skal sige. Det er vist godt, at de valgte at gå arkæologiens vej i stedet for zoologiens...
Links
til (ikke-donaldistiske) artikler om musologiske fund:
Mickey
fundet i Uppåkra (Skåne), juni 2007
Mickey
fundet i Malta (Østrig), november 2002
Scania
: the Ur-heimat of Ducks and Mice?
Comment by
Dr.don. Giovanni Jacobini, SAD 2007
Mama
mia! Is Uppåkra in Scania the true
location of Duckburg? What an interesting suggestion made by signor Gravesen
based upon the finding of a bronze figure of Mickey Mouse in this Viking Age
power centre just across the Øresund. Of course, the thesis must still be
considered rather uncertain, but I cannot help noting one very interesting fact
in support of the whole idea.
I have on several occasions now pointed to the fact that Duck history seems to be closely connected to the colours red and yellow. The Duck crusaders of the medieval Knights of the Cross wore a yellow cross on a red background as their coat of arms, and still today, the national football team of Duckburg play in red and yellow.
And so I ask
you, what are the colours of the flag of Scania? I will tell you: it is a yellow
cross on a red background! A mere coincidence? I think not....
But of course,
then comes the unpleasant question, already hinted by signor Gravesen: what ever
happened to the Scanian Duckburg (or “Gamle Andeby”)? Has it been destroyed?
Is the Duck civilization dead and long gone?
I hope not.
Here is my theory: Like all other elevated cultures, the Ducks (along with the
Mice, Kynoids, etc.) came from southern Scandinavia, the wellknown Ur-heimat
of various other peoples, such as the Goths, the Burgundians, the Cimbrians, and
many more. At the Eve of the great migration period, also our feathered and
round-eared friends decided to leave for unknown reasons, but the people they
left behind honoured their memory and eventually worshipped them like gods -
just like some of us do today. It is from this post-Duckburgian period that the
bronze statue of Mr. Mouse was created. And even today, the Scanians proudly
wear the Duckburg colours - the yellow cross on the red background - as their
own.
But where did the Donaldistic tribes then go? Well, they went to Duckburg of course. And to Stella anatium. Exactly how this journey took place, is still uncertain, but the migration period was a very disturbed and unsettled time. Hopefully, at some point, scholars will find a chronicle describing the journey, an Historia Duckorum. Eventually, they reached the site of present-day Duckburg, where they built their city, and apparently had to fight for its freedom and independence, so that today, Duckburg is the supreme city, state and culture of Stella anatium.
And perhaps sometimes, when the sun sets over Duckburg Bay, some of their old ones tell the children the ancient tales of the country, their an(d)cestors left behind. A country that we today call Scania - or Skåne.
This is my theory. And it is mine. And all there is to it.
Comment
to Dr. Jacobini's comment by Dr.don.gen. Asger Pedersen, DAFI 2007
Most
honoured Dr. Jacobini
Refering
to your treatise on the ‘Hidden
Mickey’
of Uppåkra, I would like to point out that even the old Norse name of Scania, Skadin-Auja,
has some meaning refering to birds, namely ‘Skades
Ø’
~ “The
Island of Skade”.
Skade is the name of a female giant (jætte) married to the Norse
sea-god Njord, and it is the Danish name for the bird called magpie. I
don’t
know if there is any etymological or historical connection between the
aforementioned lady and the bird, though.
Furthermore,
if you check http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?id=44
and http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+141-04,
you’ll
see a reasonable probability that at least some characters known to the Ducks,
namely Greta Goose and Hjalmar the Hunter has emigrated to the new world from
Sweden some time in the 20th
century, though they don’t
live in Duckburg.
Yours,
Dr. Pedersen
Dr. Jacobini's answer:
Even more honoured Dr. Pedersen
Thank you very much for your comment. Si, this is indeed very interesting. As you may have sensed, I am not much for believing in coincidences, so I do think we are on to something big here. There are, of course, some way from the bird ‘skade’ to our beloved Ducks, but I am sure further research will overcome this marginal detail.
In
the matter of Greta and Hjalmar, I do agree to their typical Swedish names (and
appearances?). Them not actually living in Duckburg itself, but in an adjacent
northern hinterland to the city of the true Scanian descendants may, I could add,
even reflect the position of Sweden to Scania in our world - where, of course,
the two localities should not be confused... :o)
We
will keep on searching for the Truth of the Ducks - no matter to what weird
places the search will take us!
Yours
sincerely and anavederci,
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.