Sydnordisk
Akademi for Donaldisme - Bjørnologisk Fakultet
It’s
a “Pig-eat-pig”-world
Påvisning
af porkusid kannibalisme i Skoven
af
professor dr.don.bjoern. J.G.G. Jakobsen, Bjørnologisk Fakultet 2008
Fra tid til anden dukker spørgsmålet om kannibalisme op i den donaldistiske forskning. Først og fremmest gælder opmærksomheden traditionelt, som i al anden donaldistisk forskning, Familien And, hvor eksempelvis Hr. Anders And ved gentagne lejligheder er blevet set værende på andejagt. Men som påpeget af Akademiets ærværdige rektor dr. Gjøgsig ved et debatindlæg på DDF(R)s onlineforum for præcis tre år siden, er noget sådan jo ikke at betegne som kannibalisme, »..men blot et udslag af almindelig brutal og lystmorderisk adfærd. Med mindre altså Anders skulle have held med at ramme en and, bringe den med hjem, plukke den, tilberede den og fortære den. Ingen af delene er så vidt vides endnu blevet dokumenteret.«[1] Selvom samme Hr. And selv ved flere lejligheder ved møde med fremmede andekulturer har ytret frygt for, at andesteg indgår i disses etniske køkkener, så viser disse bekymringer sig altid at være både fordomsfulde og ubegrundede.
Men
gælder der på dette punkt andre forhold uden for Andeby? F.eks. i Skoven, der
ikke mindst af urbant orienterede donaldister ofte fremstilles som en generelt
noget tilbagestående kultur sammenlignet med Stella anatiums store metropol.
Well, umiddelbart synes svaret at være Nej, idet der ude i Skoven ganske
vist findes talrige belæg for, at nogle individer æder eller nærer ønske om
at æde andre individer, men i sådanne tilfælde går den kulinariske interesse
altid på tværs af arterne. Mest klassisk i så henseende er Ulvens ønske om
at æde Grisene, samt Bror Rævs og Bror Bjørns ønske om at sætte tænderne i
Bror Kanin. Dertil er høns og kalkuner udsat for sultne blikke fra stort set
alle andre arter. Med mindre man vedkender sig til den donrosistiske eller
paTrick Martin’ske skole, ifølge hvilke alle Stella anatiums væsener uden
hensyn til deres ydre form i virkeligheden er animalomorfe mennesker, dvs.
mennesker i dyreskikkelser, kan dette altså dårligt betegnes som kannibalisme
- kun som et temmelig barsk naboædende samfund.
For
ganske nylig er spørgsmålet imidlertid blevet rejst igen på det norske
donaldistforum Andeby Online, hvor forskerne med rette har tildelt en uventet
ulvologisk beretning stor opmærksomhed.[2]
Der er tale om en helt ny duckumentar af reporterparret Kure & Fecchi, hvori
det berettes, hvordan familierne Gris og Ulv begge forsøger at etablere sig i
pizzabranchen - hvilket for ingen af parterne sker med udtalt held, først og
fremmest pga. en ikke-anbefalelsesværdig inddragelse af ingrediensen “behåret tofu”. Udover at byde denne tilsyneladende og længe
savnede ulvologiske renæssance særdeles velkommen, skal opmærksomheden i nærværende
forskningsindlæg rettes imod to forhold. For det første giver det anledning
til undren, at Stygge Ulv i et indledende forord til beretningen bedyrer, at han
skam aldrig har haft til hensigt at æde Grisene - en påstand, som
kildekritiske ulvologer nok vil tage med mere end ét gran salt - hvilket han
forsøger at underbygge med en erklæring om, at han »..er ingen kannibal!«
Hvad
skal det nu sige??? Har Don Rosa og dr. Martin dermed ret i, at alle væsenerne
i Andeby og Omegn tilhører samme art, som blot har antaget forskellige ydre
former? Eller er Stygge Ulv bare umanerligt dårligt uddannet for så vidt angår
donaldistiske artsforhold? Faktisk haves der belæg for, at han ved tidligere
lejligheder har haft svært ved at skelne imellem Grise og Ulve, hvilket var
meget tæt på at resultere i et ekstraordinært ulykkeligt tilfælde af
kannibalisme.
Det
er dog her værd at understrege, at denne diætistisk-zoologiske vildfarelse hos
Hr. Ulv skyldtes en mental forstyrrelse forårsaget af en urtepotte i hovedet,
og det er vel ikke utænkeligt andet end at det stadig er reminiscenser af denne
hjerneforstyrrelse, der her spøger i Ulvens underlige udtalelse.
Anderledes
alvorligt og svært er det af forklare en kannibalistisk indikation påpeget på
Andeby Online af den fremtrædende norske donaldismeforsker Sigvald Grøsfjeld.
Denne gang ikke hos Familien Ulv, men derimod hos Brødrene Gris, hvor Praktiske
Gris tager imod bestillinger på pizzaer med…skinke!!!
Hertil
kan man forsvare Grisen med, at han ikke selv spiser skinken, men det er jo en
ringe formildende omstændighed, når det tilsyneladende synes at gælde, at han
ikke afholder sig fra at benytte kogte eller glaserede kropsdele fra sine artsfæller
som fyld på firmaets pizzaproduktion. At dette ikke er en helt ukendt adfærd
blandt porkusider [3]
indikeres af person-onomastiske
observationer, idet vi blandt Hr. Gris’ porkuside kunder i Ornested finder
navne som Fru Svær og ikke mindst Fru Bacon!
Man kan i den forbindelse kun få bange anelser om, hvorvidt denne tilsyneladende hæmningsløse stræben hos Brdr. Gris efter at opfylde markedets efterspørgsel gør det nødvendigt med en nytolkning af det i forvejen skræmmende, fædrene familiebillede tidligere duckumenteret af samme Fecchi hjemme hos Grisene.
Den
kannibalistiske tese understreges yderligere af det forhold, at den unavngivne
skinkebestillende pizzakunde efter alt at dømme har hjemme i ovennævnte by
Ornested, hvor befolkningen - eller i hvert fald Brødrene Gris’ pizzerias
kundekreds - synes at være udelukkende porkusid.
Faktisk
synes vi ligefrem at være ufrivillige vidner til en sådan porkusid
kannibalisme i Skoven, idet de to yngre grisebrødre under udbringningen af
bl.a. skinkepizzaerne med stor fornøjelse “nipper” lidt til hele vareleveringen indtil samtlige æsker
er tomme.
Indrømmet,
hertil får de hjælp af Lille Ulv, men kun til de pizzaer, der er vel stærke
for Grisene, og umiddelbart er der intet der tyder på, at denne uønskede smag
for Grisene skulle hænge sammen med skinkefyldet.
Så
når Stygge Ulv afslutningsvis beretter, at Grisene er altædende, så synes han
altså vitterligt at mene “altædende”, idet Skovens porkusider hermed er afsløret i
det første - så vidt det er undertegnede forfatter bekendt - så-godt-som
beviste tilfælde af donaldistisk kannibalisme.
Ikke
mindst hvis fokus henledes på Praktiske Gris’ udtrykte henvendelse til sine
to yngre brødre i afslutningsscenen.
At dømme herefter stammer den største trussel imod Grisenes sikkerhed i Skoven ikke fra Stygge Ulv, men derimod fra deres egne porkuside artsfæller.
Noter:
[1] Dr. Gjøgsig på DDF(R) Online Debat, "Donaldistisk spørgsmål i FHM", indlæg # 20, 23.06.2005.
[2]Andeby Online, "Storeulv a la Kure og Fecchi", 10.-14.06.2008.
[3] Dvs. donaldistiske væsener af griseart, der ikke, som visse etnologiske donaldister har foreslået i muntert lag, også kan betegnes 'flæskesider'.
Anvendte
billedkildeforkortelser (fremkommer ved
at placere cursoren på billedet):
|
|
Sydnordisk
Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten)
alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i
Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må
ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.