Sydnordisk
Akademi for Donaldisme
Introducktion
til akademisk donaldisme
-
med fokus på de praktiske øvelser
introducktionskursus ved rektor dr.don. J. Gjøgsig, SAD 2007
Hvad
er akademisk donaldisme? Udover
spørgsmål som “Hvorfor gør I det her?” og “Hvad har I røget?”, så
er fornævnte blandt de hyppigst stillede spørgsmål til den faste forskerstab
her på Sydnordisk Akademi for Donaldisme. Andetsteds på Akademiets efterhånden
mange krogede internetgange findes en noget teoretisk
baseret forklaring, som jeg da vil anbefale, at man prøver at sætte sig
ind inden årsprøverne, men som en introducktion til Akademiets nye hold
studerende her ved semesterstarten foråret 2007 vil jeg prøve at komme med en
mere enkel beskrivelse af vort fag.
For
det første gælder det fundamentale, grundlæggende forhold, at vi her på
Akademiet TROR på donaldismen! Jeg må derfor allerede her bede eventuelle
tilstedeværende socialkonstruktivistiske donaldister om at tage deres
ateistiske mantra (“Jamen, det er jo bare en tegneserie”) med sig og forlade
salen, thi dette er ikke noget for jer. Her gælder nemlig som udgangspunkt
grundfilosofien: The Ducks are for real! Dette betyder ikke nødvendigvis,
at alt hvad der står i kilderne ukritisk skal tages for gode varer. Slet ikke.
Den gode akademiske donaldist har altid en sund kildekritisk tilgang til sin
forskning, og begreber som “kildeværdi”, “primærkilde” og “sekundærkilde”
vil I snart blive gjort bekendt med af lektor Strix på metode- og teorikurset.
Men
i dag vil jeg fokusere på selve kernen i denne vor videnskab. Jeg har engang
formuleret svaret på denne forelæsnings indledende spørgsmål på følgende måde,
og da det dengang udløste stående ovationer fra en sal fuld af erfarne og højlærde
akademiske donaldister, tør jeg nok gentage den her: Man tager en ganske lille
uanseelig detalje i det donaldistiske kildemateriale, blæser den op i hvad man
kunne kalde akademisk-donaldistiske proportioner og fører derpå en lang og
stridbar disput derom, der i sidste ende fører frem til større uvished end man
startede ud med. DET, mine damer og herrer, er akademisk donaldisme!
Som
eksempel på, hvor nemt det er at finde nogle til formålet egnede detaljer i
vort frodige kildemateriale, vil jeg i dag tage udgangspunkt i et tilfældigt
udvalgt nummer af tidsskriftet Anders And & Co., nemlig det sidste
nummer fra året 2006 (AA 52/2006). Faktisk har et af emnerne i nævnte skrift
allerede været oppe at vende i medierne og donaldistiske fora, nemlig det
opsigtsvækkende forhold, at Hr. And i beretningen “Det er herligt at leve”,
duckumenteret af reporterparret Sune Troelstrup (tekst) og Rodriques (billeder),
i en meget dyster scene begiver sig - i en selv efter Hr. Ands standard usædvanlig
deprimeret sindstilstand - ud på den sne- og isklædte bro over Andeby Flod.
Angiveligt med det formål at ville forsvinde!
Jamen,
er Hr. And ikke på vej til at kravle op over gelænderet og kaste sig i flodens
iskolde vand? Vil han da begå selvmord?? Spørgsmålet blev faktisk ikke i første
omgang stillet indenfor donaldismens sædvanlige kredse, men derimod af en årvågen
journalist ved navn Nadia Claudi
fra Danmarks efterhånden ubetinget mest donaldistisk orienterede dagblad, Politiken.
Hun rettede dels spørgsmålet til en repræsentant fra et vist mediekompagni,
der (naturligvis) pure nægtede, at dette var sagen, idet Hr. And blot er på
vej hen over broen for at rejse bort fra Andeby. Men som god journalist
gentog fr. Claudi
sit spørgsmål til en anden kapacitet, nemlig den navnkundige ekspert i
animerede kildeskrifter og ditto film, hr. Jakob Stegelman, der stillede sig
mere åben overfor begge tolkningsmuligheder. Efterfølgende har diskussionen
bredt sig til DDF(R)s
debatforum, hvor spørgsmålet synes at dele donaldisterne
i to diametralt modsat rettede opfattelser - præcis sådan som gode
akademisk-donaldistiske spørgsmål altid gør.
Men der er skam mange andre opsigtsvækkende observationer med akademisk-donaldistisk potentiale at gøre sig i selvsamme duckumentarberetning. For eksempel det forhold, at der rent faktisk optræder en engel!
Et
af donaldismens mange klassiske og tilbagevendende diskussionspunkter er religion, nemlig om befolkningen i Andeby - og her i særdeleshed ænderne
- er religiøse, og hvor vidt det endda kan afgøres, om de er kristne? Her har f.eks.
en stor dansk afhandling for nylig hævdet, at Andeby grundlæggende er et gudløst
samfund, men herimod kan man med udgangspunkt i nærværende kildeskrift
indvende, at Hr. Ands skytsengel både med sin adfærd, sine vinger og sin
glorie har et udpræget kristent snit over sig. Omend kynikere måske vil hævde,
at der også blot kan være tale om en langhåret måge i natkjole.
Nu er engle faktisk ikke så stort et særsyn i Andeby, som man måske skulle tro, men næste eksempel på sælsomme observationer fra selvsamme duckumentar fik faktisk selv en gammel garvet akademisk donaldist som undertegnede til at spærre øjnene op. I historiens indledende fase besøger Hr. And en udendørs kakaobar, og her vil jeg anmode det ærede publikum (i forelæsningssalen altså, ikke på kakaobaren) om at rette blikket imod hovedbeklædningen. Og nej, her tænker jeg ikke på den ellers ganske kreativt udformede hat på kakaobarens glade udskænker, men derimod på gæsten stående ved et bord i baggrunden med hænderne tæt knuget omkring det varme kakaokrus.
Hvad *anden er det for et mærke foran på hans pelshue? Det er såmænd en rød femtakket stjerne, et godt, gammelt, klassisk kommunistisk symbol, der især anvendtes/anvendes af de væbnede styrker i kommunistiske regimer. Har vi hermed en militant kommunist stående i hjertet af Andeby, selve kapitalismens højborg? Er der mon tale om en grum agent fra Brutopia, der i sin kuldskærhed har taget vel let på agenthåndbogens forskrifter om at skjule sin identitet, og står han der og planlægger uhyrlige anslag imod sit lands erklærede ærkefjende: Andeby? Eller er det mon bare en stakkels ensom gammel romantiker, “Kommunisten i Andeby”, der drømmer sig tilbage til en længst tabt kamp imod systemet og storkapitalen? Som f.eks. dengang da Foreningen Til Udryddelse Af Millionærer stadig gik på gaden i Andeby.
Personligt
synes jeg, at ansigtsudtrykket på kommunisten i kakaobaren mest peger i retning
mod den sidste tolkning, men de er jo udspekulerede, disse grumme brutopianske
agenter, så man kan aldrig være helt sikker...
Men
der kan såmænd hentes flere ting endnu at brygge en akademisk-donaldistisk
undren op på fra “Det er herligt at leve”-beretningen. Husker I den
indledende dystre scene, hvor Anders gik ud på broen ved nattetide? Prøv at
rette blikket imod månen. Den er tilsyneladende i tiltagende fase, blandt
lunologer også kaldt “ny”, mens ikke-lunologer kan nøjes med at
konstatere, at “buen” peger til højre.
Set fra Jorden i vor verden tager det omtrent en måned for månen at gennemgå hele forløbet af forskellige faser fra ny over fuld til næ og tilbage til udgangspunktet, men i Andeby er sagen tydeligvis anderledes. Mens skytsenglen har vist Anders lysbilleder fra kontra-faktiske nytårsaftener, hvilket jævnfør beretningens indre kronologi næppe kan have taget mere end et par timer, så har månen skiftet fase til næ (eller “buen peger til venstre”-fasen) - en udvikling, der i vor verden ville ventes at vare henimod 14 dage!
Nu
vil skeptikere med hang til afvæbnende kritiske kommentarer måske her lancere
den mulighed, at der ikke er tale om forskellige månefaser, men derimod om en
fremadskridende, delvis måneformørkelse. Det skal da heller ikke kunne afvises
i det aktuelle tilfælde, men fra en større igangværende undersøgelse på det
amerikanske University of Calisota har den donaldistiske astronom Dr. J.T.
Airhead venligst informeret mig om, at fænomenet optræder forbavsende ofte på
den andebyske nattehimmel, og at måneformørkelser i givet fald så må være
usædvanligt hyppige over Andeby. En større rapport herom er stillet Akademiet
i udsigt engang i det kommende forår.
Og nu vi er ved astronomiske observationer over Andeby, hvad så med denne her taget fra Brancas duckumentarberetning om Bjørnebandens mislykkede tog- og guldrøveri? Hele affæren har udfoldet sig på jernbanestrækningen imellem Andeby og Gåserød, og efter at være kommet til kort endnu engang overfor skæbnen og politietaten i grum forening, kan banden møjsommeligt gå hjem langs sporene, hvor aftensolen sænker sig over Andeby i horisonten.
“Nå
ja, og hvad så?” spørger I måske. Men se, unge venner, heri ligger jo en
yderst interessant oplysning, nemlig at Andeby må ligge omtrent stik vest for Gåserød.
I vor stræben efter at forstå den andebyske verden, eller Stella anatium,
som vi ynder at kalde den i akademisk-donaldistiske kredse, så er den slags små
detaljer uhyre afgørende for f.eks. som her at kunne danne sig et billede af Andeby
og omegns geografi, og måske dermed kunne komme nærmere endnu et af fagets
store, klassiske spørgsmål: Hvor ligger Andeby? Ifølge Branca ligger
Andeby altså vest for Gåserød. Så er vi da svaret lidt nærmere.
HVIS
da ellers solen i Stella anatium går ned i vest! Thi kan vi overhovedet været
sikre på det? Når det kommer til stykket, er konklusionen i akademisk
donaldisme ofte den, at vi ved så utroligt lidt! Dette er en læresætning, som
både nye og gamle udøvere af akademisk donaldisme gang på gang må minde sig
selv om. Det kan være farligt at lave blinde og ukritiske projektioner af
jordiske forhold til Stella anatium. Thi som jeg plejer at sige til mine
forskere og studerende, når de tror sig i stand til at slippe afsted med den
slags letkøbte sammenligninger: “Hvor mange ænder iført matrostøj har DU
set køre rundt i en lille rød bil på vej til Akademiet i dag?”
Mit sidste eksempel for i dag er af en lidt anden karakter end de ovenstående, idet det ikke i sig selv er specielt opsigtsvækkende, men kræver, at man er udrustet med en donaldistisk hukommelse, som man kognitivt er i stand til at koble den nys gjorte observation sammen med. Det drejer sig om den lidt uhyggelige historie om Anders And og “Det sidste kup”, hvor Santanach viser os, hvorledes Hr. And gennem åndemaneren Ramona i frokoststuen på Andeby Margarinefabrik kommer i kontakt med spøgelset af den længst afdøde gangster Al Capolla (blandt venner og fjender kaldt “Vortefjæs”). Jo, det var da lidt ud over det sædvanlige, vil I måske nu sidde og nikke, men nej, hele spøgelsesdelen interesserer mig i denne sammenhæng slet ikke. Det gør derimod navnet på det tvivlsomme etablissement, som Al Capolla kender som stedet, »..hvor man kan få fat i det nødvendigste...«.
Den
Blå Papegøje hører tydeligvis ikke
til Andebys bedst renommerede caféliv. Her står lyssky typer med skægstubbe
(et i donaldismen altid stensikkert tegn på skumle hensigter og kriminelt
potentiale) og drikker væsker af en endnu mere lyssky karakter, som man ellers
normalt ville regne for bandlyste i Andeby; så kan I jo prøve at overbevise
mig om, at det blot er limonade og solbærsaft, der langes over disken. Men nej,
det er heller ikke den liberale udskænkningspolitik eller den åbenlyse hån
imod lukkeloven, der her vækker den gamle akademiske donaldist, men derimod det
faktum, at Den Blå Papegøje er en kun alt for velkendt slyngelstue i
Andebys socialgeografiske historie.
Tidligere på året (AA 14/2006) kunne Vicar således berette, at da Hr. And efter en belastende vidnetjeneste føler at have brug for en personlig sikkerhedsvagt (af typen “gorilla”), så ved han lige, hvor han skal lede.
I
en af Andebys mere skumle bydele, nede ad Pokerstræde, ligger Den Blå Papegøje,
stedet hvor »..de værste udskud i Andeby holder til.« Her har vi således
to af hinanden uafhængige kilder, der bekræfter eksistensen af en sådan bule,
som altså har været Andebys kriminelle kommunikationscentrum mindst siden Al
Capollas tid. Hvilket endvidere tilsyneladende er almindelig kendt også i byens
småborgerlige mellemklasse, her repræsenteret ved Hr. And. Det skal i øvrigt
blive interessant at følge, om de omsiggribende rygeforbud i vor del af vor
verden også vil smitte af på rygepolitikken på Den Blå Papegøje. Man
kan jo umiddelbart have sin tvivl, men faktisk forekommer der hverken tændte
cigaretter, cigarer eller skod fra samme på den seneste duckumentar fra stedet,
så måske er forbuddet allerede blevet implementeret. I så fald kan de
hjemlige kritikere af forbudspolitikken jo hente en vis støtte i ovenstående
“før og efter”-belæg for deres forventninger om en markant nedgang i
antallet af besøgende kunder til følge.
Nuvel, her på Akademiet gælder rygeforbuddet som bekendt kun de studerende, så nu vil jeg trække mig tilbage til seniorforskernes lobby og nyde mig en god cigar. Jeg håber at mit lille introducktionskursus til an(d)vendt akademisk donaldisme både må have tjent til afklaring om, hvad I eventuelt og i positivt fald er på vej ind til, samt have givet inspiration til at gennemsøge materialet for små obskure detaljer med et stort akademisk-donaldistisk potentiale. Velkommen og god jagt!
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.