Sydnordisk
Akademi for Donaldisme : Afdelingen for Andelogi
Af
æg er vi kommet...
Nye
højt belagte belæg for den anatide ægge-teori
af
professor dr.don. J.G.G. Jakobsen, Dansk Vicar Forbund & SAD 2006
Faktisk
vil jeg hævde, at der ikke længere er tale om et forskningsmæssigt relevant
spørgsmål, idet der efterhånden er præsenteret så mange uigendrivelige og
sikre beviser for denne naturlige sammenhæng, at alle seriøse, donaldistiske
forskere har tilsluttet sig ægge-teorien. At vi i forskningsmæssig sammenhæng
stadig må betegne den som en teori skyldes alene, at vi trods alt endnu mangler
at få duckumenteret en live-transmission fra Andeby af en anatid familieforøgelse.
Hvorfor det formentlig fortsat har lange udsigter med sådanne billeder, er en
helt anden diskussion, der hører hjemme på Institut for Donaldistisk Sexologi.
Til
min undren og beklagelse kan jeg imidlertid konstatere, at man fortsat fra tid
til anden kan møde bizarre påstande fra hvad man ellers troede var fornuftige
segmenter i donaldismen, hvori det hævdes, at ænderne i Andeby er ganske
almindelige mennesker i en lidt anden (!) udformning, der ligesom os føder
deres unger ved ordinære fødsler. For sådanne hardcore-benægtere af det åbenbare
nærer jeg ikke længere håb om bedring. De står simpelthen ikke til at redde.
Faren er imidlertid, at deres beviseligt forkerte - ja, man fristes til at sige
vildfarne - lære rodfæster sig i unge, ubesmittede, donaldistiske sind, hvor
de vil kunne gøre ubodelig skade og kræve en langvarig, efterfølgende
genopdragelsesproces. Det ikke ske! Derfor vil jeg i sandhedens ædle tjeneste
med nærværende lille skrift følge op på dr. GrandjeAnds store og sobre redegørelse
fra 2004 med yderligere en række højt belagte belæg for den anatide ægge-teori.
Jeg
vil begynde med et skriftsted hentet fra dr. GrandjeAnds egen
klassisk-donaldistiske hjemmebane, og det endda fra en af dennes allermest
klassiske hjørner, nemlig den ældre barksisme. Helt tilbage i 1944 kunne Carl
Barks således bringe os billeder fra en dramatisk krigsskueplads, nærmere
betegnet “Vinterkrigen” i Familien Ands baghave imellem Hr. And og hans nevøer.
Efter en indledende sneboldtræfning, der falder helt - og tungt - ud til Hr.
Ands fordel, gør sejrherren venligt de besejrede opmærksomme på, at han har
vundet sine første sneboldkampe »..længe inden, I lå i jeres æg!«
Fra
den ældste donaldisme springer vi herefter helt frem til den allernyeste af
slagsen, hvor en af den seneste generations mest anerkendte reportere, Kari
Korhonen, på selveste føromtalte Hr. Ands fødselsdag i fjor (dvs. 2005, red.)
kunne duckumentere, hvorledes Hr. And på morgenen for sin “fødselsdag”
blev vækket ved glad morgensang fra de stolte medlemmer af Klub Ni. Den
essentielle oplysning her er ikke, at Anders And angiveligt kom til verden præcis
kl. 9:09 den 9. juni,[3]
men derimod det forhold, at Hr. Ands “fødselstidspunkt” explicit regnes som
tidspunktet for hans udklækning! [4]
Efter
således at have fremlagt meget klare udsagn til verificering af den anatide ægge-teori
fra såvel den ældste som den yngste donaldisme, vil jeg nu vende mig imod mit
eget foretrukne kildevæld, når det gælder donaldismen uden for Skoven,[5]
nemlig Victor Arriagada Ríos, bedre kendt som Vicar.
I
sin udmærkede gennemgang af de vigtigste, donaldistiske belæg for de to
hovedteorier inden for den anatide æg- eller fødselsdebat bragte dr.
GrandjeAnd - til mit store behag - også to vicarianske skriftsteder af vital
vigtighed for spørgsmålet. Det ene er hentet fra den ældre vicarianisme, hvor
Familien And under en rejse til Stella anatiums Sydamerika er kommet i en prekær
situation, hvor det synes dem formålstjenligt at overbevise en lokal
indianerstamme om, at Joakim von And ved hjælp af magi er i stand til at gøre
sig yngre og yngre. Efter at Anders har givet sig ud for sin onkel, er det
grandnevøen Rips tur, og det næste og afsluttende trin vil ifølge den unge
and være, at han forvandler sig til et æg - en udmelding, der af uklare årsager
fremkalder udtalt skræk iblandt indianerne. Dr. GrandjeAnds andet vicarianske
belæg er hentet fra mesterens senere periode, hvor Hr. And i en beretning er
kommet af den opfattelse - for guderne må vide hvilken gang - at han nu har
fundet sit kald, og - mere interessant - »Grunden til, at jeg blev udklækket!«
Nu
ville jeg jo være en ringe vicarianer, hvis ikke jeg kunne supplere med
yderligere et par vægtige vicarianske kildebelæg i sagen. I en nyligt
genudgivet (AA 12/2006) duckumentar fra 1989 kan Vicar således berette om en
episode, hvor Hr. And gennem umådeholden indtagelse af en foryngelseseliksir
udviklet af Hr. Georg Gearløs har bragt sig selv helt tilbage til ællingestadiet.
Og da Frk. Andersine And, der fejltager ham for hans nevø Robbie, derpå
tvinger ællingen til at drikke mere af den famøse “hostesaft”, som hun
tror Robbies moder har givet ham med, tager udviklingen yderligere en drejning
imod det værre. Eller med lille Anders’ egne ord: imod en rugemaskine!
Det
turde herefter være evident, at Familien And selv giver udtryk for, at de er
udklækket af æg. Hertil har hardcore tilhængere af fødsels-teorien anført,
at ænderne blot skæmter. På grund af deres “ydre og overfladiske lighed”
med de egentlige andefugle, laver de sjov om, at de ikke “som andre
mennesker” er født, men derimod lagt, udruget og udklækket af et æg. Selvom
alle naturligvis ved (visse sydamerikanske indianerstammer muligvis undtaget),
at dette ikke passer.
Hvor
tåbelig end dette desperate argument måtte klinge i seriøse donaldisters øren,
så kan man faktisk med lidt - eller rettere: ikke så lidt - god vilje finde små,
uanseelige og glatte trædesten som potentielt fodfæste for denne gale tese i
den ellers stærke og brede bevisstrøm bragt ovenfor. Da Hr. And hilser de
besejrede nevøer i sin snedækkede baghave tilbage i 1944, er han tydeligvis i
et spøgefuldt humør, og kunne vel tænkes at bruge ironiske vendinger i sin
sejrsrus. Telefonsamtalen med Klub Ni forud for Hr. Ands fødselsdag,
hvor klubben spørger til tidspunktet for hans udklækning, bliver ifølge Hr.
And selv afbrudt af ham i den tro, at der er tale om en spøg. Den
sydamerikanske episode er blot et skuespil sat op til ære for indianerne, mens
Hr. Ands optimistiske udmelding i det yngre vicarianske belæg må indrømmes
ytret med et ironisk smil på næbbet. Megen spøgefuldhed er der ganske vist
ikke over den stærkt foryngede Anders i det sidste eksempel, men fuldkommen
afvise, at hans udtalelse udtrykker en form for barsk selvironi i en temmelig
anspændt situation, kan man vel ikke. Så laver de mon bare sjov med os, disse
ænder, når de taler om æg?
Bestemt
ikke! Jeg vil som mit sidste og afgørende kronbevis for den anatide ægge-løsning
fremlægge scener fra endnu en duckumentarberetning formidlet til os af den
moderne donaldismes store maestro: Vicar. Men forinden skal jeg advare om, at
der er tale om MEGET stærke billeder!
I
1980 kunne Vicar berette, at Anders And mente at have lokaliseret en af Stella
anatiums mange, sagnomspundne ungdomskilder til Andebjergene (Ducky Mountains?)
lidt udenfor Andeby (AA 25/1980). I den intense jagt på kilden i det skovbeklædte
højland hører Hr. And pludselig nevøerne kalde, og da han kommer hen til
stedet, hvorfra der blev kaldt, er der ganske rigtigt en kilde, endda med et
skilt, der fastslår, at der er tale om “Ungdommens kilde”. Imidlertid gør
Hr. And også et andet, alarmerende fund: Ungernes huer liggende på græsset
ved siden af tre æg!
I
en uhyre følelsesladet scene går sagens tilsyneladende gru op for Anders And.
Rip, Rap og Rup har drukket af Ungdommens Kilde og er derpå blevet så
forynget, at de har forvandlet sig til æg!! Nu er det jo sådan i donaldismen,
at intet er så slemt, at det ikke kan blive værre. Så efter at Hr. And
forsigtigt har båret æggene hjem i lejren, og efter en tur til byen har hentet
assistance fra videnskaben, medierne og redningstjenesten, må han til sin
stigende og begrundede bekymring konstatere, at æggene mangler. Det viser sig
nemlig, at nabokonen har været forbi og lånt æggene til hendes spejlægssultne
ægtemand.
Konturerne
af denne uhyrlige tragedie viser sig dog lykkeligvis ikke at have noget reelt
indhold, idet Rip, Rap og Rup har lavet en noget barsk practical joke med deres
onkel og slet ikke er blevet forvandlet til æg, men blot lagt nogle æg på
stedet.[6]
Denne nok så beroligende oplysning er dog
mindre væsentlig for min pointe, der er, at beretningen absolut ingen tvivl kan
efterlade om, at Anders And seriøst er af den overbevisning, at hans nevøer
gennem indtagelse af ungdomskildevand har forvandlet sig til æg. Her skæmtes
sandelig ikke! Og deraf må det ligeledes følge, at blandt Stella anatiums
ænder selv betragtes æg som det yngste livsstadium.
Efter
denne fjerrejsende dramatik vil jeg gerne slutte af med en mere rolig og
glædelig scene, nemlig afhandlingens indledende billede, der ikke blot kan
betragtes som endnu et endeligt, endegyldigt bevis for ægge-teorien, men
tillige er ganske tankevækkende i sig selv. Vicar blev født i 1934, samme år
som vi her på Jorden første gang så billeder af Anders And. En tilfældighed?
Naturligvis ikke. Vicar blev simpelthen sat på Jorden med det ene, vidunderlige
formål at overtage reportagerne fra Andeby, når Carl Barks måtte give pennen
videre. Og ved hjælp af, hvad der synes en fabelagtig god og detaljeret
hukommelse, har Mesterens Lærling tilmed skildret sin egen indtræden i denne
verden, der ikke blot skete samtidigt med - ja, tilsyneladende ligefrem synkront
med - en vis Hr. Ands, det foregik også på helt samme måde.
Dette
opsigtsvækkende vicarianske billedbevis giver jo om noget stof til eftertanke.
Som bekendt samledes den første generation af anatide fødsels-tilhængere
blandt konstruktivistiske donaldister i Tyskland tilbage i de tidlige 1970’ere
under mantraet “Die Ducks sind Menschen, wie du und ich”. Nutidens
viden synes snarere at bakke om omkring den senere fremsatte og betydelig
morsommere modtese: “Die Ducks sind Enten, wie du und ich!”
Hmm...
Noter
:
[1]
Dr. Jacobinus GrandjeAnd, Anden
- og ægget,
‘Anatid fysiologi’ 1, Sydnordisk Akademi for Donaldisme 2004.
[2]
Ikke mindst forbavsende for dem, der kender ham.
[3]
..hvor man skulle mene, at
en sådan tåbelig klub ville være mere oplagt for folk født den 9. september.
[4]
For god ordens skyld skal
det understreges, at det sidst i beretningen viser sig, at Hr. Ands
udklækningstidspunkt slet ikke var 9:09, men derimod 21:09, hvilket naturligvis
diskvalificerer ham fra medlemskab.
[5]
Professor Jakobsen er som
bekendt dekan og chefforsker på Bjørnologisk Fakultet, red.
[6]
Altså ikke “lagt nogle
æg” i biologisk forstand, hvilket jo ellers i sig selv ville være ret
opsigtsvækkende, men i betydningen “anbragt nogle udefra indhentede æg af
formodentlig anden etnisk herkomst end anatid”.
Anvendte
billedkildeforkortelser (fremkommer
ved at placere cursoren på billedet):
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.