Af
dr. J. Gjøgsig (Sydnordisk Akademi for Donaldisme)
Redaktionen
skal advare om, at der i denne artikel kan forekomme ubehagelige billeder!
Et begreb, der ofte dukker op i donaldistiske kredse, er
“vulgærdonaldisme”. Ordret oversat betyder det egentlig blot “almindelig
donaldisme” og er således umiddelbart ganske neutralt ladet, men betegnelsen
anvendes tydeligvis altid i en negativ mening. En nærmere efterprøvning vil
imidlertid hurtigt afsløre, at det udover den pejorative kontekst er yderst
vanskeligt, at komme med en præcis definition på, hvad vulgærdonaldisme rent
faktisk er.
Begrebet er
muligvis opstået i den norske ur-donaldistiske forskning, den såkaldte
Osloskole, hvor J. Gisle i sit klassiske værk Donaldismen anvendte det
om tvivlsomme personer, der havde forgrebet sig på Oslo Universitetsbiblioteks
Donald Duck-samling: »Blant annet er alt materiale fra 1948-49 skjendig stjålet
av en fanatisk vulgær-donaldist«, hvilket han bittert kommenterede med
fodnoten: »Måtte alle fanatiske vulgærdonaldister evig råtne i et mørkt
hull!«[1]
Norske vulgærdonaldister
nøjes ikke med at stjæle de kostbare kildeskrifter, de viger heller ikke
tilbage for ligefrem at ødelægge dem! Den unge donaldist Vegar kunne i 2003
bringe skræmmende beretninger i (det nu hedengangne) Donaldistisk Forums gæstebog om, hvordan man i Norge
kender til flere tilfælde af, at vulgærdonaldister skamløst har hældt
flydende stearin ud over de forsvarsløse kunstværker; et fænomen, der desværre
også kendes herhjemmefra.
Sørgeligt
eksempel på resultatet af et vulgærdonaldistisk stearinovergreb.
I 1970’ernes tidlige donaldisme indtog vulgærdonaldismen
en såvel forhadt som yderst central placering. Faktisk er den store tyske
donaldismebevægelse ikke mindst grundlagt med det ædle og explicitte formål,
at komme vulgærdonaldismen til livs: »Seine
Aufgaben sind die Förderung des Donaldismus im allgemeinen und die Bekämpfung
seiner Feinde, als da sind: Vulgär-, Anti- oder Undonaldismus sowie
Kommerzialismus.«[2]
Men selvom begrebet optræder ganske ofte i den donaldistiske retorik, så er
det faktisk ikke helt let at finde en definition på, hvad der egentlig menes
med det, da ordet ofte anvendes i flæng med andre negativt ladede begreber som
“anti-donaldisme“ og “kommercialisme”. Først og fremmest synes
betegnelsen “vulgærdonaldisme” i sin tidlige fase dog anvendt om den
kommercielle udnyttelse af donaldismen, hvilket især gjaldt tidens opskruede
priser på de efterspurgte gamle udgivelser.[3]
Der var endog dem, der mente, at Walt Disney selv i denne forstand var at
betegne som en vulgærdonaldist![4]
I udvidet betydning blev betegnelsen anvendt i en lettere konspirationsparanoid
form om al aktivitet, der tilsyneladende havde til hensigt at begrænse
massernes adgang til især den gode gamle klassiske donaldisme - en donaldisme,
der først og fremmest repræsenteredes af Carl Barks.
Dermed
inkluderedes også de to følgebegreber, anti-donaldisme og kommercialisme, idet
betegnelsen anti-donaldisme hadefuldt anvendtes om de onde kræfter, der aktivt
bekæmpede den eksisterende donaldisme; således verserede der i 1977 en større
sag i Vesttyskland om, hvordan grumme vandaler havde skændet en stor Anders
And-figur ved at afmontere og fjerne hans hoved i nattens mulm og mørke,[5]
mens vesttyske husmødre i dokumentarfilmen Die Verbrechen deutscher
Hausfrauen an donaldierenden Kindern i 1979 blev anklaget for at forbyde
deres børn at læse Anders And under den tvivlsomme device: “Weg mit den
Heften, lies Goethe!”[6]
Kommercialisme blev ligesom i Norge betegnelsen på donaldisme af dårlig
kvalitet, hvilket af de mest hardcore barksister ligestilledes med al
ikke-barksistisk donaldisme. Men som sagt, begreberne anvendes såvel flydende
som overlappende. Således er også kommercialisme i sin yderste konsekvens at
opfatte som vulgærdonaldisme, idet dårlige lavkvalitetshistorier optager plads
i hæfterne, der kunne være bedre anvendt på gode historier af de anerkendte
tegnere. En af den tyske donaldismebevægelses fremmeste opgaver i 1970’erne
var således at dæmme op for den ulykkelige udvikling, at andelen af
Barks-historier var stærkt faldende.
Eksempel
på vulgærdonaldistisk kommercialisme - eller kommercialistisk vulgærdonaldisme?
Stygt er det i hvert tilfælde...
Kampen imod vulgærdonaldisme
og kommercialisme har i vidt omfang været rettet imod de store donaldistiske
mediemonopoler, hvilket for Nordens vedkommende vil sige Disneykoncernen og
Egmont Serieforlaget. Kritikken har primært været rettet på kvaliteten af de
bragte historier og en altid for lille andel af Barks-historier (en diskussion,
der stadig lever i bedste velgående til trods for, at den blev bragt på banen
for første gang for omkring 30 år siden). I 1970-80’erne var donaldisterne
tillige særdeles utilfredse med redigeringen af de donaldistiske beretninger,
der i betænkelig grad nærmede sig censur. Således kunne S. Kronborg
(1988) påvise en række opsigtsvækkende og chokerende eksempler på, hvordan
den danske udgiver Gutenberghus (i dag Egmont) systematisk havde ændret uønskede
formuleringer i taleboblerne og endog bortklippet en mængde væsentlige
billeder - tilmed i barksistiske beretninger!![7]
Man
fristes også til at anvende betegnelsen vulgærdonaldisme om de tvivlsomme
merchandising-produkter, som Disneykoncernen forsøger at sælge til børn og
andre letpåvirkelige sjæle. Således blev forfatteren af nærværende artikel
engang lokket til at købe et Mickey Mouse-ur på en ferietur til Spanien, hvor
den ene viser faldt af kort efter hjemkomsten til Danmark. Det er utroligt hvad
man kan sælge af bras, blot det bærer et billede af Anders And eller nogle af
de andre kendte figurer. Og de fleste donaldister er utvivlsomt hoppet på
limpinden på et-eller-andet tidspunkt.
Eksempel
på merkantil vulgærdonaldisme: En Anders And-tallerken. (Venligst udlånt af
professor Jakobsen.)
Det skal dog retfærdigvis
anføres, at Disneykoncernen ikke er ene om at stå bag den merkantile vulgærdonaldisme,
idet en række pirater livligt gør dem kunsten efter. I en vis sammenhæng
hermed skal nævnes den ligeledes uautoriserede, men ikke-kommercielle form for
vulgærdonaldisme, som man typisk støder på i tidsskrifter af et vist
undergrundspræg og på væggene af offentlige toiletter. Kvaliteten af sådanne
værker er ofte noget svingende, men kan i nogle tilfælde været fuldt på højde
med de autoriserede beretninger fra Andeby bragt til os gennem de etablerede
monopolkanaler. De omtalte kilder tager dog som regel kun form af et enkelt
billede, der meget ofte har et sexuelt præget tema, som man ville blive højst
forbavset over at møde i de officielle udgivelser. Som seriøst arbejdende arkæologisk
donaldist fristes man derfor ofte til at spørge sig selv om, hvor vidt man ikke
også i enkelte tilfælde bør inddrage disse uautoriserede vulgærdonaldistiske
(?) kilder? Visse af dem er dog tydeligvis så ekstreme, at man også må
betvivle deres sandhedsmæssige lødighed.
|
Eksempel
på obskøn vulgærdonaldisme fundet i et anonymt stilehæfte fra 7. klasse. Det
er angiveligt Minnie Mouse nederst til højre. (Da Akademiet trods alt
ikke ønsker at fremme udbredelsen af SÅ obskøn vulgærdonaldisme, har vi
besluttet at mørklægge billedet.)
Et
overordnet forsøg på at definere vulgærdonaldisme kan derfor være: “Alle
former for adfærd, der uanset de bagvedliggende hensigter skader udbredelsen af
den sande donaldisme og/eller forsøger at køre plat derpå.” Man må dog nok
heller ikke undervurdere den mere praktiske definition: “Det værste af alle
skældsord, man som donaldist kan anvende om andres (og ikke mindst andre
donaldisters) handlinger og udtalelser.” Man kunne måske i den sammenhæng
formode, at nogle donaldister eventuelt ligefrem ville anvende betegnelsen om
den form for donaldisme, der praktiseres her på Sydnordisk Akademi for
Donaldisme?
Tysk
donaldismes grand old man (eller rettere: Grosse alter Mann),[8] H. von Storch, har for
nyligt udtalt, at kampen imod vulgær- og anti-donaldisme (i begrebernes
oprindelige tyske opfattelse) i store træk er vundet.[9]
Dette kan vel diskuteres. Udgivelserne af Den komplette årgang 1949-1958
og en række andre klassiske kildeskrifter er bestemt et skridt i den rigtige
retning, idet der efterhånden næppe resterer meget fra den klassiske
donaldisme, som ikke er gjort tilgængeligt for offentligheden. Omvendt må
prislejet også siges at være sat så højt, som relationen imellem udbud og
efterspørgsel overhovedet kan bære. Også prisniveauet på de ugentlige
udgivelser af AA kan forekomme vel højt. I perioden 1950-1964 steg prisen på
AA i Danmark fra 75 øre til 1,10 kroner. I 2003 koster bladet 19,50 kroner.
Selvom sidetallet også er udvidet betydeligt i nyere tid, kunne det være
interessant, at analysere denne prisudvikling i forhold til den mellemliggende
prisinflation generelt.
Eksempel
på nutidig vulgærdonaldisme? I juli 2003 måtte man slippe 19,50 gode danske
kroner for ugens udgave af AA. Til gengæld fik man en oppustelig gul
mini-gummibåd ved navn “Spirit of Andeby” med i købet. Akademiets eksemplar fik en kortere naval levetid end navnkundige forgængere som “Gustav
Vasa” og “Fregatten Jylland”.
Nutidens vulgærdonaldistiske
diskussion går imidlertid i højere grad på kvalitetsniveauet af de udgivne
historier og på alt det fyld- og følgestof, som Egmont eksponerer AA-køberne
for, såsom Gadepatruljen, Hurlumhej
og den i Norge så forhadte Spørg Svinesen, samt vedlagt plasticlegetøj af yderst tvivlsom værdi.
Ovennævnte
nutidige diskussionsområder relaterer sig især til de former for donaldisme,
der med Wehmeiers klassifikationssystem kan betegnes som “ydre donaldisme”
og “litterær donaldisme”.[10]
På Sydnordisk Akademi for Donaldisme praktiserer vi som bekendt det, som Wehmeier
kaldte “arkæologisk donaldisme”, og som vi selv betegner “akademisk donaldisme”; altså studiet af det donaldistiske univers gennem
de donaldistiske beretninger, der opfattes som gedigne kildeskrifter fra en
eksisterende verden.
Kan
man i den forbindelse så overhovedet tale om vulgærdonaldisme? Tja, uanset om
man kan eller ej, så gør vi det. Vulgærdonaldisme anvendes her (selvfølgelig)
i den praktiske form som et godt skældsord, men også i mere seriøs
kildekritisk forstand, idet der i donaldismen som i alle andre forskningsgrene
er gode og dårlige kilder. “Vulgærdonaldisme” betegner her de dårlige
kilder, der udmærker (eller rettere det modsatte) sig ved, at være så dårligt
tegnede og fortalt, at man må stille sig tvivlende overfor selve deres kildeværdi.
Vulgærdonaldisme i akademisk-donaldistisk forstand har dermed stærke
paralleller til den norske og tyske “kommercialisme”, men det samme fænomen
kan her siges at blive betragtet fra en lidt anden synsvinkel. De akademiske
donaldister er dog yderst delte på spørgsmålet om, hvor grænsen imellem seriøs
donaldisme og vulgærdonaldisme går. Ortodokse tyske barksister mente som nævnt,
at man ikke kunne tage andre end Barks seriøst. Gammeldonaldister eller
klassiskdonaldister inddrager tillige Taliaferro og andre af de gamle mestre (såsom
Gottfredson og Murry), mens neoklassicisterne i større eller mindre grad regner
folk som f.eks. Vicar, Van Horn, Rota, Scarpa og ikke mindst Don Rosa for næsten
jævnbyrdige med Barks; ofte er neoklassicisterne dog stærkt uenige om deres
foretrukne mestres indbyrdes kildeværdi, hvor bl.a. rosaisterne (dyrkere af
Don Rosa) i en årrække har haft tendens til at udelukke alle andre end Don
Rosa og Barks. En opblødning på dette punkt synes dog i den allerseneste tid
at være på vej.
Eksempel
på kommercialistisk vulgærbjørnologi.
Også i bjørnologien indgår
vulgærbetegnelsen som en væsentlig del af forskningsdebatten. Ifølge lederen
på Bjørnologisk Fakultet, professor Jakobsen, blev det i 2003 afviklede
symposium over 1950-årgangen stærkt præget af en “vulgærbjørnologisk” debat,
hvor en konservativ fløj kaldet “Murry-/Turnerskolen” kun ville anerkende bjørnologiske
beretninger fra de to højt berømmede mestre Paul Murry og Gil Turner; alt andet er
ifølge den konservative opfattelse useriøs vulgærbjørnologi forfattet af
charlataner, der aldrig har opholdt sig i Skoven eller set en Bjørn.
Kildekritiske bjørnologer af en mere moderat opfattelse mener derimod, at også
andre mere middelmådige reportager bør inkluderes, mens kun de ringeste bør
sorteres fra. Endelig er der en ultraliberal fraktion, ifølge hvem tegningernes
og fortællingernes kvalitet ikke skal afgøre kildens værdi; også dårlige
fotografer og journalister kan formidle sandheden, hævder de.
Selvom
Gisle i sine litteraturdonaldistiske udviklingsstudier var meget opmærksom på
den generelle kvalitetsmæssige retardering i donaldismen, så anvendte han
tilsyneladende aldrig begrebet “vulgærdonaldisme” i denne sammenhæng.
Eller næsten aldrig. Faktisk gav han den første af sine perioder “den ældre
klassiske donaldisme” den latinske betegnelse donaldismus classicus
vulgaris, men her næppe i nogen pejorativ betydning, hvilket også må
siges at gælde den såkaldte donaldismus modernis vulgaris,
“nutidsdonaldismen” fra starten af 1970’erne, hvor det vulgære højst kan
oversættes med “middelmådighed”.
De
virkelig stygge gloser bragte Gisle på banen overfor den periode i midten af
1960’erne, som han meget rammende døbte “kommercialismen” eller donaldismus
speculativus phyphasan: »Perioden 1963-66 er den svarteste i norsk
donaldismes historie. (...) Tegningene gir inntrykk av hastverksarbeid.
Man savner enhver variasjon i ansiktsuttrykkene.« Dette går bl.a. ud over
ændernes næblængde og den af Gisle indførte rostrilongitudekvotient: »I
kommersialismen skjer nemlig noe så uhørt perverst som at
rostrilongitudekvotienten synker til langt under 1,0! I ekstreme tilfeller
faller den helt ned mot 0,6, under halvparten av hva den opprinnelig var. Skulle
denne utvikling ha fortsatt, ville Donalds nebb i 1975 ha vendt innover. (...)
Og tegnernes evneløshet gjelder ikke bare ansiktene. (...) Man nøyer
seg med å tegne figurene og de deler av omgivelserne som har direkte betydning
for handlingen. Annet registreres bare som en uklar masse. (...) Men det
verste er at all originalitet i emne og handling blir borte. Man velger de mest
banale temaer og fremstiller dem på den minst mulig realistiske måte. (...)
Alle hovedpersoner, også de som tidligere har blitt tydelig markert som voksne,
blir nå stereotype barneparodier. (...) Kommersialismen er så åndløs
at det er umulig å si noe åndfullt om den. (Note: Iallfall åndfullt nok til
å finne nåde for forlagskonsulentens kritiske falkeblikk.)«[11]
Barske ord - men ikke én gang bruges termen “vulgærdonaldisme”.
Eksempel
på kommercialistisk kommercialist fremlagt af Gisle selv.
Gisle kunne af gode grunde
ikke betegnes som barksist, da han skrev Donaldismen, eftersom han på
dette tidspunkt ikke kendte navnet på geniet bag den ældre klassiske
donaldisme og romantikken. Med hans erklærede sympati for yngre
ikke-barksistiske retninger som klodrismen (på dansk vimsologien) og
brutalismen er det dog tydeligt, at han faktisk talte for en sjældent set åben
holdning til alle donaldistiske retninger af en ordentlig kvalitet. Hans forgænger,
G. Gans (1970), praktiserede den i fuld form, da han (eller rettere: de) inddrog
alle former for donaldisme uden mindste tegn på kildekritisk snobberi.[12]
Næste generation af tyske donaldister indtog en helt anden kritisk position,
idet man enten erklærede sig som rendyrket barksist eller som klassiskdonaldist
(von Storch tilhørte den sidste retning). Snart opstod der dog også en udtalt
sympati for Den Nederlandske Skole, hvor især Daan Jippes og Freddy Milton blev
hædret.[13]
I nyere tid har også Den Italienske Skole vundet stor popularitet, dog især i
Italien, mens Don Rosa siden begyndelsen af 1990’erne helt har domineret i
nordisk donaldisme. Det er således bemærkelsesværdigt, at den konservative
eller kildekritiske donaldisme er øget betragteligt efter afsløringen af
Barks’ identitet. De færreste udøvende donaldister af i dag inddrager alle
udgivelser, hvilket selvsagt heller ikke er let pga. det stadig større udbud.
En af de få undtagelser er den unge franske donaldist G. Maurice, der i sine
genealogiske studier forsøger at indpasse alle kildeudsagn i det omfang, det
overhovedet er muligt.[14]
Endnu
i dag er sammenligninger af de forskellige tegneres kvaliteter et emne, der for
alvor kan ophidse donaldister. Hvordan står eksempelvis Don Rosa i forhold til
Barks og i forhold til italienerne Scarpa og Rota? Er Van Horn god nok til at
blive regnet blandt de helt store? Og hvad er i grunden den dybere mening med de
franske én-sides-historier? Selvom begreber som vulgærdonaldisme og
kommercialisme sjældent anvendes explicit i debatten mere, er det tydeligt, at
det, som begreberne dækker over, stadig indtager en central plads i den
donaldistiske diskussion. Måske er tiden derfor atter inde til at tage den erklærede
kamp imod vulgærdonaldismen og kommercialismen op?
Et opråb imod den destruktive vulgærdonaldisme - samt en bøn om syndsforladelse...
Af professor A.C. Sivand (and. pæd. uni.)
Et eksempel fra Donaldistisk Forums Rædselskabinet: Værdifuldt kildemateriale udsat for grum destruktiv vulgærdonaldisme. Man spørger sig selv: Hvorfor? Hvorfor??
Jeg har set en del vulgærdonaldisme i min tid. En kategori for sig er nok
slidte blade - særligt de blade, der er blevet slidte af upåpasselig læsning
af mindreårige folk, der endnu ikke har fået tilegnet sig den rette donaldistiske kundskab. Man bukker ikke bladet om osv. - læser det ikke med
leverpostejsmaden i
den ene hånd, og saftevandskruset i den anden...
Jeg
må med skam indrømme at enkelte af mine blade er påvirket af dette sidste fænomen
- saftevand. Når man kom hjem mandag, til et glad eftermiddags-saftevand og den
sidste ny And, så var det ikke til at skille
ad. Et bestemt nummer i min samling bærer stadig præg af denne misdåd, men
mindet om det vil nok samtidig gøre at jeg ikke vil erstatte nummeret, omend
jeg for nylig fandt et pænere eksemplar.
En anden vulgærdonaldistisk
handling bliver udført af en faggruppe jeg engang håber at komme til at høre
til - nemlig antikvarboghandlerne. Mange steder ser man andebladene stillet op i
hyldekasser, hvor de ikke altid
lever under lige gode forhold - det bøjer bladene i mere eller mindre høj
grad. Så hellere de store forretninger i bl.a. hovedstaden, hvor de sælges i
syrefri plast og papbagstykke.
Man skal passe på ikke at kalde sine egne for vulgærdonaldister, så derfor
vil jeg for en kort stund se over på den anden side af sundet - til Stockholm
hvor priserne hos de store antikvariater er direkte uhyggelige. Et blad med Barks-serier
sælges til glæde for mange for de sædvanlige 5 svenske kroner, men har sælgeren
fundet ud af at der skulle være en serie af Rosa i, hvilket egentlig ikke altid
er rigtigt, så stiger prisen til de
uhyrlige 25 kroner. Det er noget groft at udnytte sætningen om udbud og efterspørgsel
på denne måde - for bladene bliver solgt.
En opfindelse der særligt herskede i slutningen af 60'erne og op igennem
70'erne og 80'erne er flapper - disse halvsider til sidst i bladet som ofte var
huse til en juleby, udklipningsting til det ene eller det andet, eller som fortalte om næste uges serier og blad. Disse er ofte revet af - det kan
irritere mig grænseløst når jeg i min egen samling finder blade der lider af
denne mangel, derfor vil man ofte se mig lede efter komplette eksemplarer med
flap. Hvorfor skulle disse 70'er-læsere dog også altid lave de julebyer??
Et eksempel på såkaldt "initial vulgærdonaldisme" venligst udlånt af professor Jakobsen - der øvrigt kraftigt påpeger, at "P" ikke står for "Professor", men derimod henviser til fornavnet på hans tankeløse storebroder.
Endnu en misdåd: At skrive sit navn på forsiden af Anden - Jeg kan til nød forestille mig, hvordan dette kan være en fordel i børnefamilier, men hvor mange blade har jeg ikke måttet sætte tilbage på hylden pga. et påskrevet Kenneth, Hugo (tilfældigt valgte navne) eller andre anti-donaldistiske navne. Særligt når jeg finder ellers pæne blade fra 50'erne har jeg præsteret at ønske navnskrivningssynderen langt væk til et sted hvor der efter sigende er mørkt og meget varmt.
Klassisk eksempel på koloristisk vulgærdonaldisme, kombineret med flere tegn på generelt mangelfuld behandling og opbevaring. Offeret er identificeret som Jumbobog nr. 13. Ejeren har af forståelige årsager anmodet om fuldstændig anonymitet.
Når vi er ved forsiderne er det at farve dem ofte sket på blade jeg har haft i hænderne. Bl.a. husker jeg med ve og skræk et blad jeg har ejet - og nok aldrig kommer af med (hvem skulle dog ville eje den slags - da jeg købte det blev det mit eneste eksemplar) - Hvor en dreng med sprittusch (måtte alle drenge med sprittuscher rådne evigt i et mørkt hul!) har overmalet visse dele af forsiden med blåt - og skrevet ordret: dem med blå er dum! End ikke grammatikken har det ugudelige væsen haft styr på. Inde i bladet bliver det endnu værre - for spritfarve smitter af igennem siderne og derfor er der overalt spor efter disse blå overmalinger af skurkeansigter og Bernhards hoved - det sidste undrer mig mest - Bernhard, denne store bamse af en hund er min absolutte yndlingsdisneyhund.
Bernhard har heldigvis siden fået vasket de blå farver og beskyldningen om at være dum af sig - sådan da. Hvorfor Anders i øvrigt kalder ham Hannibal i det udvalgte eksempel skal her være usagt - men Bernhard selv ser jo også lettere forbløffet ud...
Synderne til sidst - jeg hader også streger i bladene, lavet af fænomenet børn med blyant, kuglepen eller farvekridt... desværre bærer min egen Jumbobog 27 præg af dette. Og jeg må nok indrømme at den eneste der kan have gjort dette... ja, I har gættet det, en lille A.C. Sivand med blåt farvekridt...
Efter tomatkast og rådne æg vil jeg så gå ned fra sæbekassen igen. Tak for ordet.
[1] Jon Gisle 1973: “Donaldismen - En muntert-vitenskapelig studie over Donald Duck og hans verden”, Gyldendal Norsk Forlag, s. 12.
[2] “Die Genese der donaldistischen Forschung“ på www.donald.de.
[3] Vorwort von Hans von Storch på CD-rommen “Der digitale Hamburger Donaldist”, Geizhals der D.O.N.A.L.D. 2003; Horst Schröder 1978: “Gegen den vulgären Anti-Vulgärdonaldismus”, i ’Der Hamburger Donaldist’ nr. 11, s. 5.
[4] Theo Rick 1977, jf. “Gründung von D.O.N.A.L.D.”, i ’Der Hamburger Donaldist’ nr. 4, s. 17.
[5] “kapital verbrechen - Schreck in der Morgenstunde: Donald Duck völlig Kopflos”, i ’Der Hamburger Donaldist’ nr. 7, s. 10.s.
[6] “Hausfrauenreport”, i ’Der Hamburger Donaldist’ nr. 19, s. 22.
[7] Steffen Kronborg 1988: “Andre andalyser - En (ny) andtologi”, Lyngby, s. 43-68.
[8] Idet vi undskylder for grammatikken...
[9] von Storch 2003
[10] Eduard Wehmeier 1977: “Die Entität des Inneren Donaldismus”, i ’Der Hamburger Donaldist’ nr. 4, s. 4-6.
[11] Gisle 1973 s.38-41
[12] Grobian Gans 1970: “Die Ducks - Psychogramm einer Sippe”
[13] Bl.a. Hans von Storch 1979: “Jippes & Milton-Index”, i ’Der Hamburger Donaldist’ nr. 18, s. 27-28.
[14] Gilles Maurice: goofy313g.free.fr/calisota_online/trees.
Sydnordisk Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten) alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.