Sydnordisk
Akademi for Donaldisme
Den
grimme ælling : Gåden om Anders And
En
pseudopyskologisk diagnose af Prof. Dr. Dipl. Pseud. cand. freud. Lucy van
Erpelt
“Das
häßliche Entlein : Rätsel um Donald Duck”, artikel i ’Der Hamburger
Donaldist’ nr. 22 (1980) s. 10-12,
refereret
og kommenteret af dr. don. J. Gjøgsig (SAD).
Med
et solidt udgangspunkt i den freudianske psykologi fastslog dr. Lucy van Erpelt,
at alle forhold i Anders Ands fascinerende personlighed måtte formodes
grundlagt og udviklet i hans barndom. Doktoren mente derfor, at det første spørgsmål,
der måtte stilles, var: Hvem er forældre til denne and? Besynderligt
nok mente dr. van Erpelt sig faktisk i stand til langt hen ad vejen at kunne
besvare dette essentielle spørgsmål. Angiveligt kunne hun på baggrund af ældre
tysk forskning og diskurs på området sammenfatte, at: »Einigkeit scheint
darüber zu herrschen, daß der Vater nicht in einem ehelichen Verhältnis zur
Mutter gestanden haben kann, vielleicht auch durch sein Fehlen dem Kind nicht
als Vorbild gedient haben kann.« Ifølge van Erpelt pegede flere forskere
dengang på bl.a. Joakim von And og Moby And som mulige indehavere af det
biologiske faderskab. Argumenterne herfor skal ikke gengives her, hvor jeg vil nøjes
med at fastslå, at de ikke virker overbevisende. Men faderen synes altså at
have forladt moderen og den lille andrik på et tidligt tidspunkt. Den manglende
faderfigur i lille Anders’ opvækst skulle være forklaringen på, at han som
voksen bestandigt søger at udstråle autoritet og vinde respekt blandt sine
omgivelser - lige så bestandigt uden held.

Det
traumatiske i Anders’ barndom blev ifølge dr. van Erpelt ikke mindre af, at
også forholdet til moderen synes at have været kortvarigt: »Donald, schon
vaterlos, wurde auch früh der Mutter beraubt!« Doktoren opstillede fire
alternative - dog alle temmeligt hypotetiske - potentielle moderskikkelser med
tilhørende scenarier for bruddet, som jeg vil tillade mig at forbigå i tavshed
her. Præcis hvordan og hvornår tragedien indfandt sig er således endnu
uklart, men for den freudianske psykolog skulle Anders’ adfærd bære åbenbare
tegn på et tidligt opstået modersavn. Dette giver sig tydeligt udslag i hans
forhold til kvinder, hvor hans forsøg på at optræde som kvindeforfører og
Don Juan(d) i virkeligheden dækker over en evig søgen efter den rene og
uskyldige moderkærlighed, hvilket er årsagen til, at forsøg på at opnå et
voksent forhold til en kvinde altid går galt: »Ewig muß er in seiner
Vorstellung das eine Bild vor Augen haben, das Bild einen sorgenden Mutter, die
Haut weiß wir Schnee, das Haar schwarz wie Ebenholz und den Schnabel rot wie
Blut, ihn küssend ins Bett bringend.« At Anders’ indre maskulinitet
stadig befinder sig på det infantile niveau viser sig bl.a. ved, at han fortsat
bærer barndommens matrostøj - omend nu i voksenstørrelse. Hans evige søgen
efter nye jobs, berømmelse og generel lykke kan ligeledes føres direkte
tilbage hans indre ællings søgen efter sin moder.
Det
er i det hele taget et ganske sørgeligt billede, som dr. Lucy van Erpelt kunne
tegne af Anders Ands barndom. Efter at Anders var blevet forladt eller havde
mistet begge sine forældre, flakkede han ensom rundt i storbyens gader, og
synes først senere i barndommen (gen)fundet af sine slægtninge, hvor han
tilsyneladende især voksede op hos Bedstemor And. En så traumatisk og kærlighedsløs
barndom må naturligt sætte sig sine adfærdsmæssige spor. Anders’ indre ælling
føler sig uelsket og utilstrækkelig, hvilket hans bevidsthed søger at flygte
fra gennem en hyperkolerisk og aggressiv adfærd, samt som oftest komplet
virkelighedsfjerne fantasterier omkring egne evner og muligheder.
Men
hvorfor forlod Anders’ forældre ham, hvordan formåede han at overleve som
forældre- og familieløs, og hvorledes fandt han tilbage til slægten? Som
enhver akademisk-donaldistisk forsker med respekt for sig selv mere end antydede
dr. Lucy van Erpelt, at den behandlede sag indeholdt stærke indikationer på,
at nogle havde gjort sig ihærdige anstrengelser for at skjule sandheden om
Anders’ brutale og tragiske barndom: »Fragen über Fragen, deren
Beantwortung dahingestellt sein muß, weil offentsichtlich jemand den Mantel des
Vergessens darüber breitete!«
Anvendte
billedkildeforkortelser (fremkommer
ved at placere cursoren på billedet):
- AA
: Anders And & Co.
- GB
: Guldbøgerne (Udvalgte serier af Carl Barks)
- VP
: Vacation Parade
- WDC
: Walt Disney’s Comics & Stories
Sydnordisk
Akademi for Donaldisme henleder opmærksomheden på, at rettighederne til (næsten)
alle de anvendte billeder på Akademiets sider tilhører ©Disney, der i Danmark
er repræsenteret ved Egmont Serieforlaget A/S. Billedmaterialet må ikke
anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.